SPF بالاتر در کرم‌های ضد آفتاب نشانه چیست؟

متخصصان پوست‌ومو بارها تاکید کرده‌اند که استفاده از محصولات ضدآفتاب در همه فصل‌های سال ضرورت دارد و محصول انتخاب‌شده باید حداقل SPF ۳۰ را داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، در سال‌های اخیر، ضدآفتاب‌های با SPF ۵۰ یا بالاتر وارد بازار شده‌اند و توجه بعضی افراد را به‌طور ویژه‌ای به خود جلب کرده‌اند. اما SPF واقعا چه معنایی دارد؟ آیا SPF بالاتر به معنای محافظت بهتر است؟  دکتر دایان برسون، متخصص پوست‌ومو به این سوالات مهم پاسخ می‌دهد.

SPF چیست و برندهای تولیدکننده ضدآفتاب چگونه آن را اندازه‌گیری می‌کنند؟

SPF هر محصول فقط به قابلیت محافظتی آن در برابر پرتوهای UVB یا پرتوهای «سوزان» اشاره دارد و درنتیجه در مورد ظرفیت‌های محصول برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای UVA یا پرتوهای «پیری» چیزی نمی‌گوید. سطح SPF محصولات مختلف مطابق با دستورالعمل‌های FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) و توسط کمپانی‌های مستقل مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام انتخاب محصولات ضدآفتاب سراغ محصولاتی بروید که وسیع‌الطیف (broad-spectrum) هستند و از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت می‌کنند. به این ترتیب نه‌تنها از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید (آفتاب‌سوختگی)‌ محافظت می‌کنید، بلکه از آسیب‌های درازمدت مانند چین‌وچروک‌ها، لکه‌های ناشی از نور خورشید و حتی سرطان پوست جلوگیری می‌کنید.

SPF ۵۰ در ضدآفتاب به چه معناست؟

SPF ۵۰ به شما می‌گوید که محصول مورد نظر از پوست در برابر ۹۸ درصد از پرتوهای UVB که به درون پوست نفوذ می‌کنند، محافظت خواهد کرد. قبل از این‌که FDA آمریکا دستورالعمل‌های جدیدش را معرفی کند،‌ درجه‌بندی SPF باعث سردرگمی‌های زیادی برای مصرف‌کنندگان شده بود. بعضی افراد تصور می‌کردند که عدد SPF به تعداد دقیقه‌هایی اشاره دارد که ضدآفتاب از پوست محافظت می‌کند یا به درصد پرتوهایی که توسط ضدآفتاب مسدود می‌شوند.

از نظر علمی،‌ SPF به مدت‌زمانی اشاره دارد که فرد می‌تواند بدون آفتاب‌سوختگی زیر نور خورشید بماند. یعنی اگر SPF یک محصول ۳۰ باشد، پس از به‌کارگیری این محصول می‌توان حدود ۳۰ دقیقه زیر نور آفتاب قرار گرفت. با این‌حال،‌ این چارچوب کلی به عواملی مانند نوع پوست،‌ تعریق، شنا کردن یا سطح پرتوهای متفاوت هر روز توجه نمی‌کند.

اکنون همه ضدآفتاب‌ها از نظر مقاومت در برابر آب مورد بررسی قرار می‌گیرند و میزان مقاومت آنها روی بسته‌بندی‌شان درج می‌شود. ضدآفتاب‌ها می‌توانند ۴۰ تا ۸۰ دقیقه در آب هم موثر باشند. به همین دلیل هم متخصصان پوست‌ومو تاکید می‌کنند که صرف‌نظر از میزان SPF هر محصول ضدآفتاب، پس از هر ۲ ساعت حتما باید دوباره از ضدآفتاب استفاده کنید. کسانی که زیاد عرق می‌کنند یا زیر نور خورشید شنا می‌کنند، باید هر ۴۰ تا ۸۰ دقیقه (براساس ویژگی‌های هر محصول) حتما دوباره از ضدآفتاب استفاده کنند.

چرا FDA درجه SPF را به ۵۰ محدود کرده است؟ ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ چه مشکلی دارد؟

با توجه به این‌که محصولات دارای SPF ۵۰ از پوست در برابر ۹۸ درصد از پرتوهای UVB محافظت می‌کنند و محافظت ۱۰۰ درصدی به‌عمل نمی‌آورند، ‌استفاده از محصولات با SPF بالاتر از ۵۰ دیگر از نظر آماری معنای خاصی ندارد. محصولات با SPF بالاتر ۵۰ ممکن است مصرف‌کنندگان را گمراه کنند و احساس امنیت کاذب را به آنان انتقال دهند.

آیا SPF بالاتر به معنای محافظت بهتر است؟ آیا همه باید از SPF ۵۰ به‌جای SPF ۳۰ یا ۱۵ استفاده کنند؟

SPF ۵۰ سطح بالاتری از محافظت را به اجرا درمی‌آورد و برای این افراد مناسب است:‌ کسانی که سابقه سرطان پوست دارند، افراد دارای پوست روشن یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

SPF ۱۵ از پوست در برابر ۹۳ درصد از پرتوهای UVB و SPF ۳۰ از پوست در برابر ۹۷ درصد از پرتوهای UVB محافظت می‌کند. پس تفاوت قابل‌توجهی میان SPF ۱۵ و ۳۰ وجود دارد، درحالی که تفاوت میان SPF ۳۰ و ۵۰ دیگر زیاد نیست.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.