این خوراکی‌ها را از وعده غذایی صبحانه حذف کنید

التهاب یکی از مسائل پیچیده در بدن ما انسان‌هاست. از یک طرف، التهاب در گروه فرایندهای ضروری‌ای قرار می‌گیرد که برای التیام بدن اهمیت دارند و از طرف دیگر هم اگر به یک مشکل مزمن تبدیل شود، آن‌وقت می‌تواند به مشکلات جدی و خطرناکی برای سلامت ما منتهی شود.

به گزارش تازه‌نیوز، التهاب مزمن می‌تواند از مشکلات مختلفی مانند اختلالات خودایمنی،‌ تماس با سموم، ‌چاقی و سبک زندگی غیرفعال نشات بگیرد، ‌درحالی که نقش مهمی هم در بیماری‌هایی مانند دیابت، ‌بیماری‌های قلبی، ‌بعضی از سرطان‌ها و آلزایمر دارد. به‌دلیل ارتباط بین التهاب و وزن، رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی، بعضی از مواد غذایی می‌توانند خطر ابتلا به التهاب مزمن را افزایش بدهند. در این مطلب با بدترین خوراکی‌های صبحانه و بدترین الگوهای تغذیه‌ای صبحانه که باعث شکل‌گیری التهاب می‌شوند، آشنا خواهیم شد.

۱. خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

وقتی از التهاب صحبت می‌کنیم، ‌قندهای افزوده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در ردیف اول اتهام قرار می‌گیرند. با این‌حال یکی از بدترین و رایج‌ترین عادت‌های تغذیه‌ای در وعده صبحانه، مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و خوراکی‌های سرشار از قندهای افزوده مانند کیک و کلوچه‌های بسته‌بندی‌شده، دونات‌ها و انواع شیرینی‌هاست.

۲. آبمیوه شیرین شده
اگر عادت دارید که هر روز از قهوه یا چای همراه با قند و شکر یا آب‌میوه‌های شیرین‌شده در وعده صبحانه استفاده کنید، باید بدانید که این الگوی تغذیه‌ای نادرست می‌تواند به التهاب یا مشکلات مختلفی برای سلامت شما منتهی شود. مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که مصرف بیش‌ازحد قند می‌تواند رشد باکتری‌های التهابی روده را تقویت کند و خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های التهابی روده را افزایش دهد. به‌علاوه، قندهای ساده می‌توانند به شکل‌گیری نوسانات قند خون کمک کنند و باعث اُفت انرژی در ساعات صبح یا حتی تمام روز شوند.

۳. استفاده از خوراکی‌های حاوی چربی‌های ترانس
خوراکی‌های سرشار از چربی‌های ترانس می‌توانند باعث شکل‌گیری التهاب شوند و در ادامه اثرات منفی و مخربی برای سطح کلسترول خون و سلامت قلبی‌ـ‌عروقی به همراه داشته باشند. این خوراکی‌ها مانند فست‌فودهای مخصوص صبحانه (سوسیس یا بیکن سرخ‌شده)، شیرینی‌ها،‌ کیک‌، کلوچه، بیسکویت و دیگر محصولات تهیه‌شده با کره گیاهی یا حاوی خامه‌های صنعتی می‌توانند حاوی روغن‌های هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه باشند.

۴. خوردن سوسیس، ‌بیکن و سایر فراورده‌های گوشتی
کسانی که به‌طور منظم در وعده صبحانه از فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس و بیکن استفاده می‌کنند، باید بدانند که با این الگوی تغذیه‌ای ناسالم و نادرست مستقیما باعث افزایش التهابات بدنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند. این خوراکی‌ها مستقیما با شکل‌گیری التهاب مزمن مرتبط هستند و باید برای همیشه از وعده صبحانه کنار گذاشته شوند.

۵. افزودن قند و شکر اضافی به قهوه‌ها یا چای‌های آماده
بعضی افراد عادت دارند که نوشیدنی صبحانه را در مسیر محل کار تهیه و مصرف کنند، درحالی که نمی‌دانند با عادت‌های نادرستشان می‌توانند همین نوشیدنی‌های ساده را به محصولاتی التهاب‌زا تبدیل سازند. قهوه و چای می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای صبحانه باشند، اما به این شرط که همراه با قندهای افزوده یا خامه‌ها و محصولات مشابه ترکیب نشوند. کسانی که درحال کنترل التهاب مزمن هستند، باید توجه ویژه‌ای به این نکته مهم داشته باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.