واکسن ضد پیری ژاپن موفق بوده است؟

واکسن ضد پیری ژاپن روی موش ها موفق عمل کرده است، واکسن ژاپنی‌ها به بدن کمک می‌کند پادتن‌هایی بسازد که به سلول‌های پیری می‌چسبند و مورد هدف گلبول‌های سفید قرار می‌گیرند تا نابود شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از برنا گروهی از محققان ژاپنی مدعی ساخت واکسن پیری شده‌اند. آن‌ها می‌گویند واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند سلول‌های موسوم به زامبی را از بین ببرد. شمار این سلول‌ها با افزایش سن بیشتر شده و با صدمه زدن به سلول‌های نزدیک‌شان بیماری‌های مختلفی از جمله سفتی عروق را به وجود می‌آورند.

محققان ژاپنی نظیر «تورو مینامینو» استاد دانشگاه «جونتندو» تایید کرده‌اند که واکسن پیری آن‌ها در موش‌ها شمار سلول‌های زامبی یا سلول‌های پیری را کاهش داده است. مینامینو می‌گوید: «می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این واکسن برای درمان سفتی عروق، دیابت و سایر بیماری‌های سالخوردگی استفاده شود.» نتایج این تحقیقات در مجله Nature Aging منتشر شده است.

سلول‌های پیری به آن دسته از سلول‌هایی گفته می‌شود که دیگر تقسیم نمی‌شوند و از بین نمی‌روند. این سلول‌ها با ترشح موادی که موجب التهاب می‌شود به سلول‌های پیرامون خود آسیب می‌زنند. آن‌ها پروتئین موجود در این سلول‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آمینو اسید سازنده این پروتئین واکسن خود را ساخته‌اند.

واکسن پیری در موش‌ها موفق بوده است

واکسن ژاپنی‌ها به بدن کمک می‌کند پادتن‌هایی بسازد که به سلول‌های پیری می‌چسبند و مورد هدف گلبول‌های سفید قرار می‌گیرند تا نابود شوند. این گروه با آزمایش واکسن پیری بر روی موش‌هایی که دچار سفتی عروق بودند، متوجه کاهش سلول‌های پیری و اثرات ناشی از این بیماری شدند. محققان می‌گوید تزریق واکسن به موش‌های سالخورده سرعت پیشرفت پیری را نسبت به موش‌هایی که واکسن نزده بودند، کاهش می‌دهد.

بسیاری از داروهایی که امروزه برای حذف سلول‌های پیری استفاده می‌شوند همان داروهای ضدسرطان‌اند که ممکن است عوارض جانبی متعددی داشته باشند. حالا گفته شده که عوارض جانبی این واکسن ژاپنی کمتر بوده و اثرگذاری بادوام‌تری را از خود نشان داده است. با این حال، هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و از این درمان بر روی انسان‌ها استفاده شود. اگر در سال‌های آینده همه‌چیز موفق پیش برود، شاید در نهایت واکسنی برای مقابله با بیماری‌های سالخوردگی داشته باشیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.