راه‌های مقابله با پیری مخصوص پوست‌‌های چرب

اگرچه هر کدام از رژیم‌های ضدپیری دارای ویژگی‌های کلیدی و فواید خاص خودشان هستند، اما افراد دارای پوست چرب باید در انتخاب این رژیم‌ها با دقت بیشتری عمل کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، رژیم ضدپیری مناسب، از شکل‌گیری آسیب‌های خورشیدی در سطح پوست جلوگیری می‌کند، ‌نشانه‌های پیری پوست را درمان می‌سازد و تکثیر و تقسیم سلول‌های پوستی را ارتقا می‌بخشد. قبل از این‌که به تغییرات لازم در رژیم ضدپیری بپردازیم، باید با تغییرات پوست‌های چرب همراه با افزایش سن آشنا باشیم.

واقعیت‌ها و تصورات نادرست

یکی از تصورات نادرست درباره پوست چرب این است که پوست چرب دیرتر از انواع پوستی دیگر سالخورده می‌شود و درنتیجه به این راحتی به چین‌وچروک‌های پوستی مبتلا نمی‌گردد. حقیقت این است که پوست‌های چرب هم مانند دیگر انواع پوستی سالخورده و پیر می‌شوند، اما صاف‌تر و نرم‌تر به نظر می‌رسند چون تولید مداوم سبوم به محافظت از بافت و درخشش طبیعی پوست در این انواع پوستی کمک می‌کند. البته ترشح مداوم و مازاد سبوم باعث می‌شود که پوست‌های سالخورده و پیر در معرض خطر ابتلا به آکنه و روزاسه قرار بگیرند. حتی اثربخشی اقدامات جوان‌سازی پوست با لیزر در پوست‌های چرب کاهش می‌یابد. در کنار همه اینها، عواملی مانند تماس پوست با نور خورشید و ذخایر کلاژن و الاستین طبیعی در دوران پیری پوست دارای اثرات بیشتری نسبت به ترشحات سبوم هستند.

پیدا کردن مرطوب‌کننده مناسب

مرطوب‌کننده یکی از موثرترین محصولات ضدپیری پوست است، اما افراد دارای پوست چرب معمولا تمایلی به استفاده از مرطوب‌کننده ندارند زیرا می‌ترسند که این محصولات صرفا حالت چرب‌تر و براق‌تری به پوست‌شان بدهد. اما راهکار اصلی به‌هیچ‌وجه حذف مرطوب‌کننده نیست، بلکه شما باید مرطوب‌کننده بدون چربی و سبکی پیدا کنید که حالت چرب و براقی روی پوست به‌وجود نیاورد.

لوسیون‌ها، ژل‌ها یا سرم‌های مرطوب‌کننده برپایه آب می‌توانند برای پوست‌های چرب مناسب باشند. به‌علاوه، دنبال محصولات حاوی اسید هیالورونیک بگردید زیرا این ماده برای حفظ رطوبت در بافت پوست و مبارزه با نشانه‌های پیری پوست دارای عملکرد مطلوبی است.

کنترل چربی پوست

اگر پوست چربی داشته باشید، کنترل کردن ترشحات سبوم می‌تواند در پیرشدگی و سالخوردگی پوست با کمترین عوارض و علائم موثر باشد. درحالی که پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های غلیظ و خشک‌کننده ممکن است حس خوبی به شما بدهند، اما صرفا نوعی راه‌حل موقتی هستند و درواقع می‌توانند تولید چربی پوست را افزایش دهند، زیرا پوست سریعا از‌دست‌دادن چربی طبیعی خودش را تشخیص می‌دهد و سپس برای جبران این مشکل به تولید بیش‌ازحد چربی روی می‌آورد.

شوینده یا پاک‌کننده افراد دارای پوست چرب باید حاوی لایه‌بردارهای ملایم مانند اسید سالیسیلیک باشد. این ماده می‌تواند روزنه‌های پوستی مسدودشده را باز کند و لایه‌های انباشته‌شده از سلول‌های پوستی مرده را از جدا کند. همین روند است که حالت‌ صاف‌تر و درخشان‌تری به پوست شما می‌بخشد.

استفاده هوشمندانه از آنتی‌اکسیدان‌ها

سبوم در پوست‌های چرب نوعی ماده التهابی است که اگر بیش‌ازحد تولید شود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به واکنش‌های مختلفی مانند التهاب یا تحریکات پوستی وادار کند. پوست پیرشده و سالخورده نسبت به پوست‌های جوان ذاتا نازک‌تر است و همین ویژگی می‌تواند مشکل را بدتر کند. یکی از راهکارها برای مقابله با این مشکل، استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان ترکیبات ضدالتهابی است. بنابراین هنگامی که می‌خواهید محصولات موضعی آنتی‌اکسیدانی بخرید، حتما دنبال فرمولاسیون‌های سبکی باشید که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فعال هستند. ترکیباتی مانند ویتامین A و C و E در کنار رزوراترول یا عصاره‌های چای سبز، قهوه، دانه انگور و انار دارای اثربخشی مطلوبی برای پوست‌های چرب هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.