آیا کره برای رشد کودکان مفید است؟

معمولا محدودیت مصرف چربی‌ها اولین راهکار برای کنترل وزن است. این نکته حتی در مورد کودکان نیز دیده می‌شود و والدین نگران از اضافه وزن کودک، این محدودیت را اعمال می‌کنند. اما واقعا منابع چربی‌هایی مانند کره چه اهمیتی برای رشد کودک دارد و می‌توان آن‌ را کنار گذاشت؟

به گزارش تازه‌نیوز، قبل از هر چیز باید دانست که کودکان برای رشد به منابع چربی نیاز دارند. طی سال‌های نخست زندگی، رشد وزن و قد کودک بسیار سریع است؛ به‌طوری که نیاز روزانه کالری در دو سال اول حدود ۱۱۰۰ کیلوکالری و از ۳ تا ۶ سال به ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوکالری می‌رسد. علاوه بر تامین انرژی، چربی‌ها برای رشد مغز، بینایی، ساختار سلولی و… همچنین عملکرد مطلوب سیستم عصبی و حسی ضروری است. از طرفی، احساس سیری ایجاد می‌کنند و مانع از ریزه‌خوری می‌شوند.

انتخاب بهترین منابع چربی برای کودک

البته با توجه به اهمیت چربی‌ها در رژیم غذایی کودکان، انتخاب نوع چربی نیز مهم است زیرا همه این منابع مفید نیستند. منابع امگا3 و امگا6 به‌خصوص در روغن‌های گیاهی باعث تامین اسیدهای چرب ضروری برای رشد می‌شوند. البته بهتر است روغن با فشار سرد از دانه‌های زیتون، کلزا، گردو یا کتان تهیه شود. مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین نیز دیگر منابع ارزشمند این چربی‌ها هستند. در مورد کره نیز نباید نگران بود زیرا کره مرغوب به تامین ویتامین A که برای رشد و تقویت بینایی ضروری است، کمک می‌کند. انواع آجیل مانند گردو، بادام و فندق نیز جزء خوراکی‌های حاوی چربی‌های مفید هستند و سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، فیبرها و املاح بوده و میان‌وعده مناسبی خواهند بود.

چه مقدار کره مفید است؟

در کنار انتخاب چربی‌های مفید، مقدار آن نیز اهمیت دارد و باید متناسب با سن کودک انتخاب شود. به‌‌عنوان مثال، افزودن یک قاشق چای خوری کره به ناهار کودک یک ساله کافی است که البته می‌توان به‌جای کره از روغن گیاهی سالم یا خامه نیز استفاده کرد. پس از دو سالگی می‌توان دو قاشق چای خوری کره یا روغن به هر وعده غذا افزود و به‌تدریج در سنین ۵ تا ۶ سال می‌توان این مقدار  را به سه قاشق چای خوری در هر وعده رساند. دو تا سه وعده ماهی چرب نیز در هفته توصیه می‌شود. در مورد غذاهای سرخ‌شده باید دقت کرد که به دو وعده در هفته محدود شود و بهتر اینکه از کاغذ جاذب برای کاهش چربی‌ها نیز استفاده شود.

البته مصرف پنیرهای پرچرب برای کودکان توصیه نمی‌شود زیرا علاوه بر چربی زیاد، به‌خاطر اینکه معمولا از شیر خام تهیه می‌شود، ممکن است زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی شود. پنیرهای پاستوریزه بهترین انتخاب هستند که به تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز کمک می‌کنند. انواع سس‌های چرب، فست‌فود، چیپس و… نیز می توانند فقط گاه‌گاهی در برنامه غذایی کودک باشند زیرا ارزش تغذیه ای شان حداقل است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.