پشت‌پرده‌های بودجه ۱۴۰۱/ ترفند دولت برای تامین بودجه

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد که احتمال تامین آن کم است. این کسری ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی معادل سه یارانه‌ای است که دولت به کل جمعیت می‌دهد. اما این عدد خوشبینانه‌ترین رقم کسری بودجه سال آینده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، همزمان با انتشار لایحه بودجه سال آینده، دولت اعلام کرد که بودجه را با کمترین کسری بسته است. اما مروری بر بخش درآمدها نشان می‌داد که دولت با بیش برآورد درآمدهای خود، توانسته کسری بودجه را کاهش دهد.

حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که اگر ۱۰۰ درصد درآمدهای نفتی، مالیاتی محقق شود و دولت بتواند کلیه اوراق دولتی را بفروشد و اموال مازاد خود را هم به درآمد تبدیل کند، باز هم ۱۵۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که امکان تحقق آن وجود ندارد.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌ها در همین گزارش اعلام کرده که کسری بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است. چون حداقل ۶۰ درصد درآمد نفتی محقق نشده و دولت نتوانسته اموال مازاد خود را بفروشد.

بودجه ۱۴۰۱

اما سال آینده با وجود پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی درآمد نفت و مالیات و فروش کامل اوراق بدهی، باز هم باید منتظر کسری بودجه بود. کسری ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی معادل کل بودجه یارانه نقدی، یارانه معیشتی و یارانه جدیدی است که دولت قرار است بپردازد.

از طرفی مشخص نیست که دولت چگونه می‌خواهد این کسری را جبران کند.البته همه دولت‌ها در ایران یک راهکار واحد برای جبران این کسری دارد؛ چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی که به معنای افزایش تورم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.