افزایش سن بازنشستگی به ضرر کارگران است

دولت تصمیم دارد تا سن بازنشستگی را ۲ سال دیگر افزایش دهد. به نظر می‌رسد، این تصمیم بر اساس وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای گرفته شده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایلنا، رئیس انجمن صنفی کارگران سنگ‌آهن چادرملو گفت: افزایش سن بازنشستگی توضیح داد: دولت، لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ را حدود ۲ هفته پیش تقدیم مجلس کرد. بر اساس این لایحه، سن بازنشستگی در سال آتی با افزایش ۲ساله به ۳۲ سال خواهد رسید. کارگران سنگ آهن چادرملو با این تصمیم دولت مخالف هستند. افزایش سن بازنشستگی خلاف قانون است چراکه بر اساس قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی ۳۰ سال است.

وی با بیان اینکه دریافت مستمری دوران بازنشستگی قرار است از این پس بر اساس میانگین ۳ سال آخر بیمه‌پردازی باشد، تصریح کرد: اگر سن بازنشستگی افزایش یابد، فرمول پرداخت مستمری بازنشستگی نیز تغییر خواهد کرد. در این شرایط، میانگین ۲ سال پایانی دیگر ملاک نخواهد بود و این سنوات به ۳ سال خواهد رسید. بر این باور هستم، این افزایش یک‌ساله ضربه سنگینی بر جامعه کارگری وارد خواهد کرد.

جنائی ادامه داد: وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای، دولت را مجاب کرده تا چنین تصمیمی بگیرد. این روند تنها به نفع دولت است و هیچ ثمره‌ای برای کارگران ندارد.

رئیس انجمن صنفی کارگران سنگ‌آهن چادرملو با اشاره به اینکه افزایش دستمزد کارگران باید تامین‌کننده نیاز آنها باشد، توضیح داد: دولت پیشنهاد داده که دستمزد کارگران بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. با توجه به اینکه نرخ تورم در سال جاری بسیار زیاد است، این احتمال وجود دارد که در سال آتی نیز این روند ادامه داشته باشد. بنابراین افزایش مزد با این مبلغ نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کارگران و خانواده‌هایشان باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.