پیش بینی بورس در روزهای آینده/ روند صعودی بازار ادامه خواهد داشت؟

بورس تهران امروز به رشد خوبی همراه بود؛ پیش بینی وضعیت بازار سهام در روزهای آینده چیست؟

به گزارش تازه‌نیوز،‌ سروش بهرامی در بورسان نوشت:

امروز اما با روزهای دیگر فرق داشت. یکدستی سهام با رنگ سبز که یادآور روزهای خوش سال گذشته و امیدی برای شروع یک روند صعودی جدید است.

این مطالب را هم از دست ندهید:

بازار سرمایه این روزها به قدری از لحاظ بنیادی غنی است که ریزش آن منطقی به نظر نمی‌رسید اما برخی ریسک‌های پیش رو و شاید مهم‌تر از همه اعتمادی که خدشه‌دار شده است، عاملی بود که بورس در اوج ارزندگی خود هر روز با کاهش روبرو شود.

حال سوال این است که این صعود نسیمی زودگذر خواهد بود یا می‌توان آن را به عنوان شروع روندی جدید در بازار سرمایه حساب کرد؟

آیا اکنون زمان خوبی برای ورود به بورس است یا باید فعلا منتظر بمانیم؟

چراغ سبز بورس به سیاست‌گذاران

پس از حواشی و مشکلات بسیاری که باعث شروع روند ریزشی اخیر بازار شدند که اغلب هم ناشی از عدم هماهنگی سیاست‌گذاران در قانون‌گذاری و اصلاحات اقتصادی درست بود، شروع این روند صعودی نیز چراغ سبز بورس به قدم‌های مثبت سیاست‌گذاران در جهت اصلاحاتی است که باید خیلی زودتر از این‌ها انجام می‌شد.

این حرکت مثبت در بازار سرمایه از جایی شروع شد که پس از انتقادات زیادی که به لوایح بودجه ۱۴۰۱ وارد شده بود، اوایل هفته جاری ۱۰ مصوبه جدید برای حمایت از بازار سرمایه به تصویب هیئت دولت رسید. اتفاقی که نشان از اولین قدم مثبت دولت برای شروع اصلاحاتی جدی در مشکلات اقتصادی دارد.

بازار سرمایه نمود واضحی از یک اقتصاد است همواره به اصلاحات اقتصادی، واکنش‌های جدی نشان می‌دهد. به هرحال اتفاق مثبتی درحال رخ دادن است و در صورت تداوم می‌توان به آینده اقتصاد داخلی کشور و همچنین بازار سرمایه امیدواری بیشتری داشت.

رکوردشکنی‌های بورس

بورس امروز از لحاظ آمار نیز به مراتب شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته دنبال کرد. شاخص کل بورس امروز بیش از ۳ درصد رشد کرد، اتفاقی که طی چند ماه گذشته بی‌سابقه بود. در کنار شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز با رشد خوبی همراه بود و حدود ۲.۷ درصد افزایش یافت که نشان از صعود دسته جمعی سهام اعم از بزرگ و کوچک دارد. نقشه معاملات بازار امروز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند.

ارزش معاملات خرد امروز به عدد ۳۸۹۲ میلیارد تومان رسید که در ۲۰ روز کاری قبل بی‌سابقه بوده است و به همین مدت طول کشید که شاهد ورود دوباره سرمایه افراد حقیقی به بازار باشیم. در معاملات امروز ۲۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد درحالی که در ۱۹ روز کاری گذشته بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شده بود.

خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز امروز با قدرت بالایی شدت گرفت. در معاملات امروز ۳۰۷ میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شد که در ۱.۵ ماه گذشته بیشترین مقدار بوده است.

آیا زمان مناسبی برای خرید سهام است؟

حقیقت این است که با وجود شرایط خوبی که بازار سرمایه در روز جاری داشت، هنوز آمار معاملات با اعدادی که اعتماد پول‌های بزرگ را جلب کند فاصله دارد.

همواره این موضوع مطرح بوده که آیا پول‌های پارک شده منتظر می‌مانند که ارزش معاملات به مقدار مشخص و مطمئنی برسد و سپس وارد بازار شوند یا اینکه ابتدا پول‌ها وارد می‌شوند و سپس رشد بورس اتفاق می‌افتد؟

حقیقت این است که عموم مردم ابتدا صبر میکنند که از برگشت بازار اطمینان حاصل کنند و پس از چند روز معاملات مثبت، حس جاماندگی باعث می‌شود که سیل عظیمی از افراد برای خرید سهام هجوم بیاورند. این اتفاق باعث می‌شود که ارزش معاملات پس از یک تاخیر زمانی نسبت به شاخص، صعود خود را آغاز کند. به طور کلی در ابتدای شروع روندها ارزش معاملات روندی صعودی به خود می‌گیرد و این موضوع می‌تواند سیگنالی برای چرخش روندها باشد.

پیش بینی بورس روزهای آینده به چه صورت است؟

در نهایت می‌توان گفت که انتظار می‌رود در روزهای آینده و در صورت تداوم روند صعودی شاخص و سهام، ارزش معاملات نیز با افزایش قابل توجهی همراه شود و پول‌های بزرگ نیز کم کم با اعتماد بیشتری به بازار ورود کنند که هم‌پوشانی این عوامل می‌تواند به رشدی پایدار منجر شود.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.