خوردن غذای آماده یخ‌زده چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

کسانی که روزهای بسیار شلوغ و فشرده‌ای دارند،‌ معمولا هیچ وقت به تهیه غذاهای خانگی نمی‌رسند. درحالی که سفارش غذاهای بیرون‌بر یکی از راهکارهای ساده برای بیشتر این افراد است اما بعضی افراد هم غذاهای یخ‌زده را انتخاب می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، اگرچه این غذاها بسیار سریع آماده می‌شوند و فرایند آماده‌سازی آنها نیز بسیار راحت است، ‌اما مضرات آنها را هرگز نباید نادیده گرفت. متخصصان تغذیه در این مطلب درباره پیامدهای منفی استفاده از غذاهای یخ‌زده برای شما توضیح خواهند داد.

۱. به شکاف تغذیه‌ای دچار می‌شوید

پیتزاهای منجمد، لازانیای منجمد و بسیاری از غذاهای یخ‌زده همگی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و پنیر تشکیل شده اند و معمولا فاقد هر گونه سبزیجاتی هستند. اگر به مصرف غذاهای یخ‌زده عادت کنید، بدن شما به‌مرور زمان از دریافت بعضی از گروه‌های غذایی محروم می‌شود. میوه‌ها نیز هیچ‌وقت جایی در غذاهای یخ‌زده ندارند و درنتیجه اگر کسی به مصرف این غذاهای آماده عادت کند، مواد مغذی کلیدی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را از رژیم غذایی خودش کنار می‌گذارد.

۲. احساس نفخ می‌کنید

بسیاری از غذاهای یخ‌زده حاوی هزاران میلی‌گرم از سدیم هستند، تا جایی که با خوردن یک وعده مصرفی از این غذاها به‌راحتی از محدوده استاندارد سدیم مصرفی روزانه عبور می‌کنید. بنابراین، عجیب نیست که با مصرف غذاهای یخ‌زده با عوارض جانبی ناخوشایند مواجه شوید. نمک اغلب به‌عنوان نگهدارنده عمل می‌کند و به همین دلیل هم یکی از افزودنی‌های رایج در میان غذاهای یخ‌زده است. ساده‌ترین و اولین پیامد زیاده‌روی در دریافت سدیم هم احساس نفخ و پف‌کردگی شدید خواهد بود.

۳. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهید

درحالی که این مورد جزو رایج‌ترین پیامدهای استفاده از غذاهای یخ‌زده نیست، ‌اما استفاده مکرر و طولانی‌مدت از این غذاها واقعا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. اگر غذاهای یخ‌زده درون ظرف‌های دارای BPA برای مصرف آماده شوند، این ماده شیمیایی به‌راحتی می‌تواند به درون ترکیبات غذا نشت پیدا کند. مطالعات متعددی هم نشان داده‌اند که دریافت BPA با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. بنابراین گرم کردن غذاهای یخ‌زده با مایکروویو، آن هم درون ظرف‌های دارای BPA، قطعا تصمیم غیرایمنی خواهد بود.

۴. احساس تشنگی می‌کنید

یکی دیگر از پیامدهای رایج استفاده از غذاهای یخ‌زده، افزایش احساس تشنگی است که در درجه اول به سدیم این غذاها برمی‌گردد. احساس تشنگی پس از مصرف این غذاها معمولا با احساس نفخ شدید همراه می‌شود. پس اگر در انتخاب غذاهای یخ‌زده حداقل سعی کنید که گزینه‌های کم‌سدیم را خریداری کنید، از شکل‌گیری احساس تشنگی شدید و نفخ شدید جلوگیری می‌کنید.

۵. کالری دریافتی را از محدوده استاندارد کمتر می‌کنید

شاید بعضی افراد به این پیامد به‌عنوان یکی از مزیت‌های غذاهای یخ‌زده نگاه کنند، اما افراد سالم باید در طول روز کالری مشخصی دریافت کنند تا بدنشان عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. غذاهای یخ‌زده نسبت به غذاهای بیرون‌بر دارای کالری کمتری هستند، اما همچنان مواد مغذی کمی به بدن می‌رسانند و نمی‌توانند گزینه‌های غذایی سالمی برای شما باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.