شرط کاهش قیمت مسکن چیست؟

یک فعال حوزه مسکن معتقد است که اگر طرح «مسکن دولتی» به سرانجام برسد بازار تعدیل می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرآنلاین، سید محمد مرتضوی، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره تاثیر آزادسازی زمین‌های دولتی و استفاده از زمین رایگان در طرح نهضت ملی مسکن روی کاهش قیمت مسکن، گفت: تصور غلطی در دولت گذشته به استناد آمار خانه‌های خالی وجود داشت و به این باور رسیده بودند که به دلیل وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی، به ظرفیت تامین مسکن رسیده‌ایم و خانه‌های خالی می‌تواند پاسخگوی نیاز مسکن همه مردم باشد.

وی افزود: این در حالی است که خانه‌های خالی یا متعلق به بانک‌ها بوده یا خانه‌هایی لوکس هستند که متقاضی ندارند یا متقاضی هدف سیاست‌گذاری‌های فعلی دولت نیستند.

این فعال بخش ساختمان ادامه‌داد: این باور غلط نزد دولت باعث شد که الگوی زمین صفر که در کاهش قیمت خانه بسیار موثر است کنار گذاشته شود. امروز دوباره این الگو مطرح شده است که پاسخ خوبی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی و ابزار موثری در کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

مسکن دولتی می‌تواند شرایط بازار را تعدیل کند؟

به گفته این فعال بخش ساختمان، اگر زمین‌هایی که برای ساخت واحدها انتخاب می‌شود شرایط کیفی مناسبی داشته باشد، تقاضا محور باشد و به گونه‌ای ساخته شود که کیفیت سکونتی در آن رعایت شود، بازار تقاضا اشباع و از صف مستاجران کاسته و بازار در نهایت به تعادل قیمتی می‌رسد.

مرتضوی گفت: امروز ۶ میلیون واحد مسکونی کمبود داریم که بخشی از آن در طرح چهار میلیونی دولت سیزدهم جای‌گذاری شده است و در یک دوره قابل قبول باید به سرانجام برسد. اگر این واحدها از کیفیت سکونتی خوبی برخوردار باشد و در اختیار خریداران واقعی قرار بگیرد تورم بخش مسکن تعدیل می‌شود.

وی با اشاره به چشم‌انداز مثبت بازار مسکن در پی اجرای الگوی زمین صفر، اضافه‌کرد: الگوی زمین صفر روش مناسبی برای توزیع یارانه است، این روش تورم‌زا هم نخواهد بود و موجب توزیع یارانه به شکل مناسب در بازار مسکن می‌شود.

به گفته این مقام صنفی، سهم زمین در تولید مسکن از ۴۰ تا ۸۰ درصد است و حتی در برخی نقاط شهری که املاک از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است این سهم می‌تواند از ۸۰ درصد هم بیشتر باشد.

وی بیان‌داشت: دولت به دنبال کاهش قیمت مسکن است و در عین حال نمی‌تواند قیمت زمین را کاهش دهد اما می‌تواند ابزارهایی را به کار گیرد که قیمت زمین از تورم عمومی بالاتر نرود و متناسب با آن افزایش یابد و تقاضای سوداگرانه از بازار زمین و مستغلات حذف شود.

به گفته مرتضوی، تشویق تولید و انبوه‌سازی و تسهیل‌گری در بخش ساخت‌وساز که اکنون در دستور کار دولت است یکی از راهکارهای خیلی خوب بوده که منجر به ایجاد تعادل در بازار مسکن با افزایش ساخت‌وسازها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۱ نظر
  1. صادق

    اگر مبلغ کل خانه‌های خالی را در کشور موجود هست حساب کنیم البته با قیمتهای فعلی حدود بیست برابر کل نقدینگی کشور میشود که که خیلی غیر منطقی است ونادرست میشود گفت قیمتها تماما حباب هست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.