توافق بین ایران و آمریکا نزدیک است/ هدف کره‌ از پیوستن به مذاکرات چیست؟

یک کارشناس مسائل سیاسی خارجی معتقد است واکنش مثبت مقامات دولت آمریکا نشان از پیشرفت مذاکرات احیای برجام است.

به گزارش تازه‌نیوز، قاسم محبعلی در گفت‌وگو با انتخاب در تحلیل خود از دور هستم مذاکرات وین عنوان کرد: به نظر می‌رسد یک‌سری فعل و انفعلات جدید صورت گرفته و یک پیشرفت‌هایی از نگاه دو طرف حاصل شده است. هم نقش کاری که روس‌ها دارند انجام می‌دهند و هم واکنش مثبت امریکایی‌ها نشان می‌دهد که گویا قدم‌هایی برای پیشرفت و تفاهم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: باید صبر کرد و ببینیم که چقدر طول می‌کشد تا طرفین به یک تفاهم جدی برسند. در حال حاضر صحبت بر سر جزئیات است و طبیعتا به یک تصمیم سیاسی نیاز است تا تفاهم نهایی صورت گیرد.

او در مورد سفر سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین با هدف «حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدودشده ایران» گفت: «کره‌ای‌ها علاقه‌مند هستند که روابطشان را با ایران گسترش دهند و حفظ کنند اما مشکل بزرگ‌شان همین مسئله تحریم‌های امریکا است و این‌که نمی‌توانند دارایی‌های ایران را آزاد کنند. شاید می‌خواستند ارزیابی کنند و ببینند چه‌قدر شانس موفقیت این مذاکرات وجود دارد و همچنین به روند پیشرفت مذاکرات کمک کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که حضور دیپلمات‌های عربستان سعودی در هتل ماریوت و خبر تاییدنشده مبنی بر دیدار آن‌ها با رابرت مالی، چه پیامی را دربر دارد، بیان کرد: این بار هم عربستان سعودی خودش را بخشی از مسئله می‌داند و هم امریکایی‌ها بر خلاف دوران اوباما، علاقه‌مند هستند که موضوع را با هماهنگی عربستان سعودی، اسرائیل، کره جنوبی و طرف‌هایی که به نوعی در قضیه برجام ذی‌نفع هستند، پیش ببرند. این‌ها هم در همین چارچوب است. حال بعضی ممکن است در جهت مثبت باشد مثل کره جنوبی و بعضی هم مثل اسرائیل می‌خواهند فشار بیاورند که خواسته‌های امریکا کاهش پیدا نکند و منافع آنان هم حفظ شود.

این مطالب را هم بخوانید:‌

2 نظر
  1. اکبر

    تا چند روز آینده توافقات برجامی صورت خواهد گرفت و قیمت دلار بشدت کاهش پیدا می‌کند و به تَبَع آن نیز قیمت طلا، سکه، خودرو، ملک و ….بشدت سقوط خواهند کرد و از طرفی دیگه چون محدودیت های واردات مواد اولیه ی مورد نیاز کارخانجات تولیدی برداشته میشه، مواد اولیه به وفور و آسانی وارد کشور خواهد شد و در پی آن وضعیت کسب و کار و تولیدات و صادرات رونق خواهد گرفت و در نتیجه بورس که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست بسیار عالی خواهد شد و سرمایه ها ی موازی به سمت بورس سرازیر خواهد شد. این خط و این.

    1. علی

      ساقی تا زنده مردم میخواند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.