آزاد‌شدن دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی بازار ارز را تکان می‌دهد؟

هر چند سفر مقام کره ای به وین، می تواند به بازار ارز شوک مثبت بدهد، اما برخی نگرانی ها در مورد آینده مذاکرات و بالطبع، منفی شدن جوّ بازار ارز وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرفوری، مذاکرات هسته ای همیشه بر بالا و پایین رفتن قیمت دلار تاثیرگذار بوده است؛ این قاعده همین حالا هم جواب می دهد. قیمت رسمی دلار در حال حاضر از کانال ۲۶ هزار تومان گذشته و بسیاری نگرانند که به ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

با این حال، شرایط وین به نحوی پیش می رود که بسیاری تا حدی خوشبین شده اند. برخی معتقدند بازار ارز با ریزش قیمت مواجه خواهد شد و علت این امر، سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین است. گفته می‌شود محور مذاکرات این مقام بلندپایه کره ‌ای در وین، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور است.

کره ‌جنوبی به استناد تحریم های آمریکا از آزادسازی بدهی خود بابت خرید میعانات گازی از سال ۲۰۱۸ خودداری کرده است. ایران در دوره تصدی دولت روحانی بارها مذاکراتی را با مقامات کره ‌ای و سایر کشورهای بدهکار به ایران پیش برد اما در نهایت چراغ سبز امریکا برای تادیه بدهی کره جنوبی و سایر شرکایش به ایران روشن نشد.

لازم به ذکر است که میزان بدهی کره‌جنوبی به ایران به ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است

اگر این پول‌ها آزاد شود، شکی نیست که بازار ارز هم تکانی می خورد. تحولات مثبت احتمالی بازار ارز به دو علت است: اولا، صرف آزاد شدن پول‌ های بلوکه شده باعث می شود پول به بازار تزریق شود. ثانیا، پالس مثبت ناشی از این اقدام و نشانه ای که در مورد توافق احتمالی ایران و غرب دارد، می تواند باعث آرامش نسبی بازار و تزریق خوش بینی به آن گردد.

با این حال، نباید گمان برد که این خوش‌بینی لزوما تداوم خواهد داشت. مسیر مذاکرات هنوز پر پیچ و خم است و اگرچه خبرهای خوبی از وین می رسد و نگاه بدبینانه سابق تا حدی از بین رفته است، اما هنوز موانعی وجود دارد که می تواند حداقل بازار ارز را در چند ماه اخیر دچار تنش کند.

بیشتر بخوانید:

بد نیست به برخی از مهم ترین این عوامل اشاره کنیم:

شیطنت آمریکا و ورود شروط خارج از برجام به مذاکرات

مخالفان دولت بایدن، معتقدند مسائل منطقه ای و مساله مربوط به حقوق بشر هم باید در توافق هسته ای جدید وارد شود. هر چند بعید است ایران چنین شرطی را بپذیرد اما اگر مذاکره کنندگان آمریکایی بخواهند (که البته در آن هم شک و شبهه وجود دارد) مسائل فوق الذکر را وارد برجام کنند، ممکن است روند خوب نشست وین از بین رفته و مسیر باز مذاکرات به بن بست برسد.

شیطنت اسرائیل و تاثیر بر مذاکرات

رژیم صهیونیستی بارها تاکید کرده که مخالف برجام است و نمی خواهد این توافق هسته ای احیاء شود. اگرچه برخی صداهای مخالف از دل رژیم صهیونیستی به گوش می رسد، اما دولت اسرائیل سخت به دنبال این است که از طریق فشار بر آمریکا و کشورهای غربی یا تحریک ایران، مذاکرات وین را به هم بزند و احیاء برجام را دچار تعلیق کند.

 عدم رضایت ایران به توافق با دولت آمریکا و اصرار بر تایید کنگره

ایران از ابتدا تاکید کرده که شرط اصلی اش برای بازگشت به محدودیت های برجام، برداشته شدن همه تحریم ها و دادن تضمین توسط آمریکا مبنی بر عدم تکرار نقض برجام است. شرط اصلی دادن تضمین توسط آمریکا تایید برجام توسط کنگره است؛ کنگره جمهوری خواهی که بعید است برجام را تایید کند. این نشان می دهد که دولت آمریکا نمی تواند تضمین دهد که دولت بعد (دولتی که در سال 2024 تشکیل می شود) از برجام خارج نشود.

جدی شدن بحران زمان

مساله زمان همیشه یکی از جدی ترین موانع توافق در برجام بوده است. غرب و آمریکا اصرار خاصی بر زودتر حل شدن اختلافات هسته ای دارند اما ایران عجله خاصی ندارد. این امر از نظر بسیاری از تحلیلگران بزرگترین مانع توافق هسته ای و احیاء برجام است.

جدی شدن درگیری های منطقه ای

اختلافات منطقه ای ایران و متحدانش با آمریکا و متحدانش همیشه حساس و حاشیه ساز بوده است. در همین چند روز اخیر، درگیری هایی بین نیروهای سوریه و آمریکا رخ داده که منطقه را بسیار حساس کرده است. برخی رسانه ها این اختلافات و درگیری ها را که در عراق و سوریه و یمن وجود دارد و می تواند التهاب ایجاد کند، یکی از عوامل تهدید کننده نشست وین می دانند.

بالا و پایین یک پروسه طولانی

موانع فوق الذکر نشان می دهد که توافق هسته ای ایران و غرب بالا و پایین زیادی دارد و اگرچه ممکن است در چند هفته اخیر تاثیر مثبتی بر نرخ ارز بگذارد اما به هیچ وجه نمی توان روی این موج مثبت حساب باز کرد و ممکن است بعد از گذشت مدتی بار دیگر ارز روند صعودی پیدا کند. البته در این مورد نیز نمی توان مطمئن بود و باید صبر کرد و دید روند مذاکرات در هفته ها و ماه های آتی چگونه طی می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.