پنج دلیل احتمالی خارش پوست

خارش پوست یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند کسی را آزار بدهد، مخصوصا اگر هیچ راهکاری برای درمان آن پیدا نشود. بدتر از آن، این است که خارش پوست می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، از نیش پشه تا کهیر و پسوریازیس.

به گزارش تازه‌نیوز، درحالی که یک کرم یا پماد در بعضی از موارد خارش می‌تواند به نتیجه خوبی برسد، اما مقابله با بعضی از علت‌های خارش پوست به این سادگی‌ها نیست. در ادامه با رایج‌ترین علل خارش پوست آشنا می‌شویم.

۱. خشکی پوست

خشکی پوست به‌واسطه کمبود ترکیبات ضروری مانند لیپیدها و چربی‌ها در سد دفاعی پوست اتفاق می‌افتد. این مشکل باعث آشکار شدن پایانه‌های عصبی خاصی به‌نام رشته‌های عصبی C می‌شود که حسی شبیه به خارش را به‌وجود می‌آورند. همین عصب‌ها هستند که احساس گرما و سوزش را هم شکل می‌دهند. برای درمان خارش پوست ناشی از خشکی پوست باید از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها میزان لیپیدها را در سد دفاعی پوست افزایش می‌دهند و درنتیجه احتمال تحریک‌پذیری رشته‌های عصبی را کمتر می‌کنند.

۲. بثورات پوستی

عوامل مختلفی می‌توانند باعث شکل‌گیری بثورات خارش‌دار شوند، اما رایج‌ترین آنها عبارتند از کهیر و درماتیت آتوپیک. در اغلب موارد، آزاد شدن هیستامین‌ها به فعال‌سازی رشته‌های عصبی C کمک می‌کند و احساس خارش را به‌وجود می‌آورد. درمان بثورات پوستی هم به علت شکل‌گیری آنها بستگی دارد. در بیشتر موارد، آنتی‌هیستامین‌ها یا رعایت بهداشت مانند شست‌وشوی ناحیه آسیب‌دیده با پاک‌کننده‌های ملایم و استفاده از نرم‌کننده‌ها و کرم‌های کورتیکواستروئیدی بدون نسخه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

۳. نیش حشرات

درحالی که نیش حشراتی مانند پشه واقعا فضای زیادی از پوست را اشغال نمی‌کند، اما بزاق همین حشره کوچک باعث تحریکات پوستی می‌شود. اما خارش ناشی از نیش حشرات کاملا موضعی است و محل نیش‌خوردگی هم شبیه به جوش یا برآمدگی به نظر می‌رسد. برای درمان این نوع از خارش باید از کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی DEET استفاده کنید، مخصوصا اگر هوای آزاد و بیرون از محیط خانه در وضعیت گرم و مرطوب باشد. البته اگر کسی به تورم در ناحیه نیش‌خوردگی مبتلا شود یا مشکل تنفسی پیدا کند که از نشانه‌های آلرژی است، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

۴. اگزما یا پسوریازیس

اگزما و پسوریازیس جزو مشکلات پوستی خاصی هستند که می‌توانند احساس خارش را به‌وجود بیاورند، ‌اما ظاهر کاملا متفاوتی روی پوست دارند. اگزما با خشکی پوست همراه با خارش شروع می‌شود و خاراندن مکرر آن می‌تواند باعث ابتلا به عفونت شود. اما پسوریازیس به شکل پلاک‌های نقره‌ای و فلس‌مانند روی پوست نمایان می‌شود و برخلاف اگزما، همیشه با خارش همراه نیست. برای تشخیص قطعی این مشکلات پوستی و شروع درمان‌های متناسب با آنها باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

۵. کهیر

لکه‌های خارش‌دار قرمز یا سفید کهیرها که انگار از ناکجا پیدا شده‌اند،‌ درواقع به‌واسطه واکنش‌های سیستم ایمنی به‌وجود می‌آیند. عواملی مانند بعضی از مواد غذایی، داروها، عفونت‌ها یا حتی تغییرات دمایی می‌توانند باعث برانگیختگی کهیرها یا تشدید آنها شوند. با توجه به این‌که کهیرها در گروه واکنش‌های سیستم ایمنی قرار می‌گیرند، معمولا ‌مصرف آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند به رفع این مشکلات پوستی کمک کند. اما اگر کهیرها با تورم در ناحیه لب‌ها و گلو همراه باشند یا بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کنند، باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.