فواید زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل گیاهی گرم و بسیار موثر در درمان بیماری ها است.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل تازه، به دفع میکروب‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین به ویژه در متوقف کردن رشد باکتری‌های موجود در روده بزرگ و کوچک مانند باکتری میله‌ای ای‌کولای و باکتری موثر در ایجاد اسهال خونی موثر است و می‌تواند از بدن در برابر ویروس‌های دستگاه تنفسی محافظت کند. به بهداشت دهان کمک می‌کند
قدرت ضدباکتریایی زنجبیل می‌تواند لبخند را نیز درخشان کند. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل به نام جینجرول از رشد باکتری‌های موجود در دهان پیشگیری می‌کند. این باکتری‌ها همان باکتری‌هایی هستند که موجب بیماری‌های دهانی یا عفونت جدی لثه می‌شوند.

 تهوع را از بین می‌برد
این داستان ممکن است در مورد همسران قدیمی‌تر درست باشد: زنجبیل خصوصاً کمک می‌کند تا در دوران بارداری، درد معده کاهش یابد، و  می‌تواند در از بین بردن و رفع گازهای انباشته شده در روده نیز موثر باشد. همچنین به رفع دریازدگی یا حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی نیز کمک می‌کند.

 دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد
زنجبیل درد عضلانی را فوراً از بین نمی‌برد اما می‌تواند به مرور زمان، درد را مهار کند. در برخی مطالعات، افرادی که زنجبیل مصرف می‌کردند و درد عضلانی آنها ناشی از ورزش بود، روز بعد نسبت به کسانی که زنجبیل مصرف نمی‌کردند، درد کمتری را احساس می‌کردند.

 علائم آرتروز را کاهش می‌دهد
زنجبیل ضدالتهاب است، به این معنی که تورم را کاهش می‌دهد. و ممکن است به ویژه برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان مفید است. می‌توانید با مصرف زنجبیل خوراکی یا استفاده از کمپرس یا چسب زنجبیل بر روی پوست، از درد و تورم تسکین پیدا کنید.

 رشد سرطان را مهار می‌کند
برخی مطالعات نشان می‌دهد که مولکول‌های فعال زیستی موجود در زنجبیل می‌تواند جلوی رشد برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، معده، تخمدان، کبد، پوست، سینه و پروستات را بگیرد اما تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم آیا این موضوع واقعیت دارد یا خیر.

 قند خون را کاهش می‌دهد
مطالعه‌ای کوچک اخیراً نشان داد که زنجبیل می‌تواند به استفاده بهتر انسولین در بدن کمک کند. برای بررسی اینکه آیا زنجبیل می‌تواند به بهبود میزان قندخون کمک کند،  مطالعات بیشتری باید انجام شود.

 درد پریود را تسکین می‌دهد
آیا تابحال به درد قاعدگی دچار شده‌اید؟ پودر زنجبیل کمک‌کننده است. در مطالعات، زنانی که ۱۵۰۰ میلی‌گرم پودر زنجبیل را روزی یک بار و تا ۳ روز مداوم، در طول دوران قاعدگی مصرف می‌کردند، نسبت به زنانی که آن را مصرف نمی‌کردند، درد کمتری احساس می‌کردند.

 میزان کلسترول را کاهش می‌دهد
مصرف یک دوز روزانه زنجبیل می‌تواند به رفع کلسترول بد کمک کند. در مطالعه اخیر، مصرف ۵ گرم زنجبیل در روز به مدت ۳ ماه، کلسترول بد را به طور متوسط تا ۳۰ میلی‌گرم کاهش می‌دهد.

 از بدن در برابر بیماری محافظت می‌کند
زنجبیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است، ترکیبی که از استرس و آسیب به DNA جلوگیری می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی مقابله کند و همچنین موجب پیری سالم و طبیعی می‌شود.

 سوء‌هاضمه را برطرف می‌کند
اگر با اختلال مزمن دستگاه گوارشی فوقانی که به آن سوء هاضمه نیز می‌گویند، دست‌و پنجه نرم می‌کنید، زنجبیل می‌تواند آن را کمی تسکین دهد. خوردن زنجبیل پیش از غذا معده را سریع‌تر خالی می‌کند و غذا زمان کمتری در بدن باقی می‌ماند و مشکل سوءهاضمه برطرف می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.