سیگنال مذاکره مستقیم ایران با آمریکا: توافق در مذاکرات وین!

یک فعال سیاسی معتقد است که مذاکرات مستقیم با آمریکا روند توافق در مذاکرات را سرعت می‌بخشد.

به گزارش تازه‌نیوز، مذاکرات برجامی در وین ادامه دارد و به نظر می‌رسد که در نقطه حساسی هم قرار گرفته است. وزیرخارجه کشورمان از احتمال مذاکره مستقیم گفته و از سخنان مقامات دیگر مثل علی شمخانی نیز اینطور برداشت می‌شود که اگر توافق خوب و جامع و پایداری مورد نظر ایران در گرو مذاکره مستقیم باشد، طرف ایرانی از این کار دریغ نمی‌کند. این تصمیم البته درحالی است که پیش از این هم خیلی از تحلیلگران اصرار به مذاکره مستقیم داشتند و تیم ایرانی یا جریان همسو آن با آن مخالفت می‌کرد. چرایی تغییر نظر تیم مذاکره کننده ایران موضوعی است که شاید در این مرحله سوال برانگیز باشد.

منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین مجلس که سابقه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را هم دارد، در این رابطه به «فردا» گفت: «به نظر من توافق نزدیک است و ارتباط مستقیم با آمریکا نیز به این قضیه سرعت خواهد داد».

وی افزود: «ما قبلا هم ارتباط مستقیم با آمریکا داشتیم و در چارچوب سیاست‌های اصلی نظام نیز مخالفت اصولی با این رویکرد وجود ندارد».

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه سیاست ما در این زمینه اقتضائی است، گفت: «یک زمانی مذاکره نمی‌کنیم، یک زمانی هم اگر لازم باشد مذاکره می‌کنیم. در شرایط فعلی ما از طریق اروپا مذاکره می‌کردیم. به اروپایی‌ها پیام می‌دادیم آنها به آمریکایی‌ها داده و دوباره جواب را به ما می‌دادند. احتمال ریزش برخی آرا و افکار و عدم انتقال کامل پیام‌ها در این مسیر وجود داشت. ضمن اینکه ما اروپایی‌ها را صادق نمی‌دیدیم».

حقیقت‌پور با اشاره به اینکه ما اروپایی‌ها را در وضعیت فعلی برجام مقصر می‌بینیم، گفت: «یعنی ما به یک عنصر مقصر، پیام می‌دهیم که به عنصر مقصرتر برساند. طبیعی و منطقی است که ما برای کوتاه تر شدن مسیر با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم».

وی تاکید کرد: «این به معنی پذیرش آمریکایی‌ها در برجام نیست. باید با آنها صحبت و مذاکره کنیم تا به خط برگردند، اشتباهات خود را جبران کنند و بعد به برجام برگشته و به وظایف برجامی خودشان عمل کنند».

حقیقت‌پور تاکید کرد که مذاکره با آمریکا نباید در قالب ۱+۵ باشد. او گفت: «امریکا عضو ۱+۵ نیست و نباید در این قالب با او گفت و گو کرد . آمریکا وقتی می تواند در این چارچوب قرار بگیرد که ما بگوییم . وقتی که بگویند اشتباه کردند، جبران می‌کنند و تضمین دهند که تعهدات خود را انجام خواهند داد. لذا من معتقدم که باید با آنها به صورت مستقیم و دوجانبه گفت وگو کرد و بعد اجازه داد که به ۱+۵ برگردند».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این که چرا وقتی بحث مذاکره مستقیم از سوی طیفی در داخل مطرح می‌شد، مخالفت صورت می‌گرفت و حالا نظرها عوض شده است؟ گفت: «همانطور که گفتم رفتار ما باید اقتضایی باشد. یک زمانی اقتضا کرده که با اینها مستقیم بحث نکرده و تحقیرشان کنیم و همین کار را کردیم. الان هم که آنها را سر خط آورده‌ایم ، مذاکره می‌کنیم و این مغایرتی با سیاست کلی که مقام رهبری تبیین کردند، داشته باشد. رفتار ما رفتار اقتضایی است. یک زمانی با عدم مذاکره مستقیم آمریکا را تحقیر کردیم و حالا که او را شکسته‌ایم، مذاکره می‌کنیم. این هنر مذاکره است. این رفتار با آنکه برخی می‌گفتند از اول با گردن پایین با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، فرق دارد».

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.