دیدار پشت پرده ایران و آمریکا؛ مذاکرات وین یک گام دیگر به جلو رفت!

صادق زیباکلام دیدار پشت پرده و سطح بالای ایران و آمریکا را باتوجه به نشانه‌های موجود دور از ذهن نمی‌داند.

به گزارش تازه‌نیوز، زیباکلام درمورد خبر روزنامه‌ی الاخبار لبنان درمورد دیدار پشت پرده‌ی طرف‌های ایرانی و آمریکایی؛ به انصاف نیوز گفت: اینکه آیا دقیقا چنین دیداری صورت گرفته یا نه و آیا آنچه الاخبار گفته موثق است یا نه را من نمی‌دانم؛ ولی آنچه مسلم است، این است که عزم و اراده‌ی جدی از سوی آمریکایی‌ها وجود دارد برای اینکه به هرحال به یک توافقی با ایران برسند. ولو توافق کوتاه‌مدتی باشد. به همین خاطر ظرف چند روز گذشته گویا دونفر از اعضای هیئت مذاکره کننده در وین که یک مقداری سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کردند و ایرادات‌شان باعث می‌شد که این مذاکرات به عقب بیافتد را جابجا کردند و دونفر دیگر را جای اینها گذاشته‌اند؛ بنابراین ممکن است که آنچه الاخبار گفته است درست باشد و چنین دیداری صورت گرفته باشد؛ چون هم ایران مایل و مسر است توافق صورت گیرد و هم آمریکا، بنابراین بعید نیست که چنین ملاقاتی برای بوجود آوردن تصمیم و سرعت بخشی به مذاکرات صورت گرفته باشد.

چون می‌دانید که یکی از دلایل اصلی کندی کار این بود که هیئت ایرانی یکسری با اروپایی‌ها مذاکره می‌کردند، بعد اروپایی‌ها می‌رفتند با امریکایی‌ها مذاکره می‌کردند و بعد دومرتبه می‌آمدند با ایرانی‌ها مذاکره می‌کردند. در حالیکه در دوران آقای ظریف و عراقچی، هم به واسطه‌ی تسلط آنها به زبان انگلیسی، و هم مذاکرات مستقیم این رفت و برگشت نیازی نبود. بنابراین ممکن است که این ملاقات صورت گرفته باشد.

او در واکنش به صحبت‌های مهدی فضائلی -عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری- نیز می‌گوید: آنچه که آقای فضائلی می‌خواهند بگویند در حقیقت معنی‌اش این است که «ای مردم! ای طرفداران نظام! ای انقلابیون! اگر ما با آمریکایی‌ها مذاکرات مستقیم بکنیم، علیرغم تمام بدی‌ها و چیزهای منفی که درباره‌ی مذاکره با امریکا رد گذشته گفتیم، ولی این‌ها مربوط به آقای روحانی و دیگران می‌شده است که در دهه‌ی ۹۰ این مذاکرات را انجام می‌دادند و افراد انقلابی و وطن‌پرستی نبودند. اما این مذاکرات با آمریکا که توسط تیم دولت آقای رئیسی صورت می‌گیرد، خیلی فرق می‌کند با آن مذاکرات؛ این مذاکرات توسط افراد انقلابی، وطن‌پرست و شجاع صورت می‌گیرد و بنابراین نخواهید که این مذاکرات را با آن مذاکرات مقایسه کنید». به عبارت دیگر ایشان در حقیقت دارند پیش‌درآمد و راه مذاکرات مستقیم با آمریکا و کلیت مذاکره با آمریکا را در نظر افکار عمومی هموار می‌کنند.

فضائلی گفته بود: حفظ منافع عمومی کشور در مذاکره یا عدم آن یک اصل است – از منظر رهبری، علت مذاکره نکردن با آمریکا آن است که این مذاکره زیان‌آور است – مذاکره و عدم مذاکره با آمریکا منوط به حفظ منافع کشور است – در دهه ۹۰ مسئولیت کشور دست افرادی بود که دیدگاه انقلابی نداشتند.

بیشتر بخوانید:

2 نظر
  1. همت

    بهترین تضمین برای برجام ،کنار گذاشتن دشمنی بین دوکشور ایران وامریکاست ،نتیجه دشمنی بین ایران وامریکا در این چهل سال چیزی جز خسارت برای هردو کشور نداشته ،امریکا تعهد بدهد که همه تحریمها علیه ملت ونظام را برمی دارد ودست از دشمنی وخصومت از ملت ودولت ایران برمی دارد انگاه سفارت امریکا در ایران وسفارت ایران در امریکا بازگشایی خواهد شد وروابط تجاری ،صنعتی،علمی،ودینی وفرهنگی بین کشور ایران وامریکا برپایه تعامل واحترام متقابل برقرار خواهد شد ومثل زمان شاه دیگر رابطه ایران با امریکا نوکر معابانه ودستنشانده معابانه نخواهد بود. تا وقتی سفارت خانه دو کشور برقرار و فعال باشد تحریمی هم در کار نخواهد بود واین بهترین تضمین برای برجام است . مطمئن باشید اگر امام خمینی ره الان زنده بودند همین شروط برقرار می شد با امریکا رابطه برقرار می کردند.ناگفته نماند امریکا خودش
    سفارتش را در ایران بعد از انکه برای بار اول سازمان وحشی منافقین به سفارتش تجاوز وگروگان گیری کرد و برای بار دوم دانشجویان پیرو خط موسوی خوئینی ها وافراد ناشناخته به سفارتش تجاوز کردند سفارتش را در ایران تا به امروز که چهل سال می شود جمع کرد وامریکا از ایران رفت ایران که سفارت امریکا را جمع اوری نکرد.امام خمینی خواهان قطع رابطه با امریکا و جمع کردن سفارت امریکا نبودند وبا تامین شروطی رابطه بین ایران وامریکا را مجاز دانستند. فقط سازمان منافقین وجریان نحس نهضت ازادی مخالف رابطه مسالمت امیز ایران وامریکا بودند وهستند . چون منافقین ونهضت ازادی وشاپور بختیار می خواستند انقلاب ایران را با منفجر کردن هواپیمای حامل امام خمینی در بهمن 57بدزدند که یا شاه برگردد یا بختیار در قدرت بماند، ولی امریکایی ها با فرستادن ژنرال هایزر درمیان ارتش بختیار جلو بختار وکودتای ارتش شاهنشاهی را گرفتند وامریکا اسیر وتابع بنده مخلص خدا ایت ا.. خمینی ره شده بود وعدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد وخدا خواست و این واقعیتی است که نمی توان انرا کتمان کرد وباید سوره اعراف را خواند تا به این معنا بتوان پی برد که شیطان عباد مخلص خدا نمی شود واسیر عباد مخلص خدا چون ایت ا… خمینی می شود و به همین علت سازمان منافقین و نهضت ازادی وشاپور بختیار از امریکا کینه به دل گرفتند وبرای اولین بار سازمان منافقین به سفارت امریکا حمله کردند تا امریکا را از ایران بیرون کنند که بعد از ان که کشور مزاحم یعنی امریکا از ایران رفت بتوانند با ترورها وجنگهای داخلی انقلاب مردم مظلوم ایران به رهبری امام خمینی را بدزدند که نمونه ان ترور ایت ا… بهشتی ورجائی وباهنر و…و بعد از ان هم بختیار بانهضت ازادی ومنافقین با صدام ارتباط برقرار کردند وصدام را تطمیع وتحریک به حمله نظامی به ایران کردند. بعد از تجاوز اول به سفارت امریکا توسط منافقین ودفع فتنه انها توسط امام وکمیته برای بار دوم موسوی خوئینیها که به ظاهر روحانی انقلابی بود را نهضت ازادی برای فریب مردم جلو انداخت وخوئینی بدون اجازه از امام وکاملا خودسرانه به همراه عده ای فریب خورده و افرادی ناشناس ودانشجویان پیرو خط خودش به سفارت امریکا برای بار دوم تجاوز کردند و موسوی خوئینی برای مشروع جلودادن تجاوز غیر قانونیش به سفارت امریکا این تجاوز را به دروغ منتصب به دانشجویان پیرو خط امام کرد که تجاوز به سفارت امریکا را به گردن امام بیندازد. اگر واقعا این دانشجویان پیرو خط امام بودند چرا قبل از تجاوز به سفارت امریکا چرا از امام اجازه وکسب تکلیف نکردند؟ که اگر از امام اجازه می گرفتند قطعا ایشان اجازه تجاوز به سفارت امریکا را نمی دادند چون امام قانون شکن نبودند پس این دانشجویان که یک نمونه اش معصومه ابتکار است دانشجوی پیرو خط امام نبودند ودانشجوی پیرو موسوی خوئینی ها ونهضت ازادی بودند.واین منافق است که قانون شکن است. پس نطفه تجاوز به سفارت امریکا وقطع رابطه با امریکا را سازمان منافقین برای اولین بارکاشتند وتا به امروز ادامه دارد وحاصل این تخم ونطفه ای که منافقین کاشتند شده درخت ریشه داری با میوه های زقوم تحریم در کام ملت در چهل سال که برهیچ قوم وملتی در تاریخ تحریم چهل ساله تحمیل نشده است. وملت مظلوم ایران هنوز بعد از چهل سال باید با مکر وفریب منافقین خبیث میوه های زقوم درخت تحریم را بچشند.

  2. FARIDON.GH484

    کدام نیروهای وطن پرست در این تیم است ویا باتجربه وبا تخصص و مسلط به زبان خارجی است اگر وطن پرست بودید چرا گرایش به چین وروسیه داشتید وبه منافعی عاید شد؟ روسیه از راکتور اتمی بوشهر هزاران ملیارد سود برد آخرش این راکتور بازدهی این سرمایه داشت تفکرات صرف وتعصب ایدلوژیگ گرای هیچوقت به نفع منافع ملی نبوده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.