هفته آینده وضعیت کرونا بسیار ملتهب خواهد بود

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: رفتار سویه اومیکرون با سویه‌های قبل متفاوت است. نمودار رشد موارد ابتلا در سویه‌های قبلی همیشه با زاویه ۳۰ تا ۵۰ بود، اما الان نمودار ۱۴۷ درجه‌ای و عمودی است که نگران کننده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایلنا، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: عدالت در دسترسی در جای جای کشور از دورترین روستاها تا کلانشهرها شکل گرفته و دستاورد آن به عنوان خروجی در عدد در امید به زندگی در کشور متبلور است. امید به زندگی در کشور از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده و دو دهه با تلاش‌هایی که در حوزه بهبود محیط، بهداشت محیط و خدمات سلامت که شکل گرفت به این مهم دست یافتیم.

او افزود: درحال حاضر بیشترین دغدغه ما وضعیت کیفیت زندگی افراد است زیرا طول عمر در وضعیت مناسبی است و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر کنترل شده است. از اینجا به بعد باید به سمت ارتقا کیفیت زندگی برویم. بیماری‌های واگیر به شدت مهار شده و در منطقه دراین زمینه حرف برای زدن داریم. آمارهای ما در کنترل مرگ و میر نوزادان و زنان زبانزد است.

حیدری گفت: کیفیت زندگی با مشارکت مردم شکل خواهد گرفت. بهبود شاخص‌های بهداشتی به چند مساله وابسته است، اول عدالت در دسترسی به خدمات که باید همه خدمات مورد نیاز در دسترس مردم باشد و می تواند توسعه بیشتری نیز داشته باشد. قسمت دیگر همکاری بین بخشی است، در کرونا این مساله را می بینیم و با روی کار آمدن دستگاه‌های دیگر می توانیم حوزه سلامت را ارتقا بدهیم و اگر بخواهیم در حوزه سلامت موفق باشیم دستگاه‌های دیگر باید وظیفه خود سلامت را اجرا کنند.

او افزود: اگر به پوشش واکسیناسیون افتخار می کنیم به این دلیل است که به حضور مردم در مراکز افتخار می کنیم و این مساله دو طرفه است. دز سوم شدت ابتلا را کاهش می‌دهد اما واکسیناسیون دز سوم سرعت مورد نظر را نداشت و فرصت بسیاری از دست رفت. دستاوردهای ما به همت مردم و دستگاه‌های بین بخشی گره خورده و همدلی خیلی خوبی ایجاد شده است. اگر غصه آلودگی هوا را می‌خوریم و از بابت تاثیر آن بر سلامتی مردم نگران هستیم، نیازمند همت بیشتر دستگاه‌های بین بخشی برای حل آن هستیم.

حیدری گفت: یکی از دستاوردهای ما در طلوع فجر انقلاب و در حوزه سلامت تولید واکسن بود و توانمندی ما را در نظام جمهوری اسلامی و نظام سلامت نشان داد. امیدواریم روز به روز سرعت خود را در ارتقا وضعیت سلامت بیشتر کنیم.

او افزود: از دیگر اقدامات انجام شده پرونده الکترونیک سلامت است و می خواهیم افراد را به صورت هدف دار تحت درمان قرار دهیم. اولا باید از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم و دوم اینکه اگر فردی مبتلا شد آن را بتواند کنترل کند. متاسفانه بروز بیماری‌های غیرواگیر در حال افزایش است.

حیدری درارتباط با وضعیت اجرای سامانه ایران من که مربوط به قرنطینه هوشمند است، گفت: سامانه ایران من از اقدامات ارزشمندی بود که بعد از واکسیناسیون شکل گرفت. تاکید دولت این بود که با زدن واکسن پایه‌ای برای ایمنی ایجاد شود که بعد از آن افراد به فعالیت‌های خود در جامعه بپردازند. این سامانه در چهار فاز برنامه ریزی شده و هر هفته از یک فاز آن رونمایی شد. بیشترین تمرکز سامانه بر این بود که برای افرادی که با زدن واکسن به ایمنی رسیده اند، حضورشان با کمترین آسیب باشد. از کم لطفی مجموعه‌ها بود که همراهی نکردند و از همکاری‌شان راضی نبودیم. ما تدابیرمان این بود که همه با زدن واکسن به زندگی‌شان برسند. امیدوارم به این قابلیت برسیم که وقتی برنامه ریزی در کشور انجام می‌شود، همه دستگاه‌ها پای کار بیایند.

او افزود: رفتار سویه اومیکرون با سویه‌های قبل متفاوت است. نمودار رشد موارد ابتلا در سویه‌های قبلی همیشه با زاویه ۳۰ تا ۵۰ بود اما الان نمودار ۱۴۷ درجه‌ای و عمودی است که نگران کننده است. ما معمولا بخاطر قرارگیری در نیم کره شمالی یک تا دوماه بعد از دیگر کشورها درگیر بیماری می‌شویم. بیشترین استراتژی ما بر واکسن بود. پوشش نوبت سوم به کندی پیش می رفت. تا هفته پیش که جامعه فهمید خبری شده است، میزان مراجعات برای زدن دز سوم دو برابر شد. ما مراکز را همگی پای کار آوردیم. برخی مراکز مراجعی نداشتند و ۲۹۰ مراکز تجمیعی را بسته بودیم.

او افزود: اما بعدا برای افزایش پوشش واکسیناسیون ۲۳۰۰ مرکز جامع سلامت را در ازای آن میزان بازگشایی کردیم و مراکز تجمیعی که فعالیت داشتند را فعال نگه داشتیم. پوشش واکسیناسیون دز سوم متاسفانه با سرعت کمی پیش رفت و امیدواریم افراد برای واکسیناسیون مراجعه کنند. علی رغم اینکه مجوز واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال از سوی ستاد ملی کرونا داده شده بود، نخست واکسیناسیون گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ را شروع کردیم که سرعت به اندازه مورد انتظار نبود. دیروز هم دستور فراهم شدن امکان واکسیناسیون گروه ۵ تا ۱۰ سال ابلاغ شد. رفتار این سویه اینگونه است که بچه‌ها بیشتر مبتلا می‌شوند. پیش بینی می‌کنیم تا هفته آینده هفته بسیار ملتهبی را خواهیم داشت و پس از آن میزان ابتلاها به سرعت پایین خواهد آمد. فازهای تاخیری بستری و مرگ و میر یک تا دو هفته بعد از پایین آمدن میزان ابتلاست.

حیدری گفت: آمار بستری ۳ برابر هفته قبل است. البته همه همکاران در وزارت بهداشت و درمان آماده هستند و آمادگی ما نسبت به موج دلتا بیشتر است. نوع بیماری طوری است که علایم خفیفتری دارد لذا توصیه می‌کنیم افراد حدالامکان به مراکز درمانی مراجعه نکنند و با استراحت و مصرف مایعات در منزل بمانند، اما اگر دیدند ناخوشی‌شان بیشتر می‌شود، فرصت را از دست ندهند. این به این دلیل است که بتوانیم به خوبی به مراجعین در مراکز درمانی سرویس بدهیم.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با انتقادات از وضعیت برگزاری جشنواره فجر وعدم رعایت پروتکل‌ها گفت: اگر فرصت را فراهم می‌کنیم و پروتکل‌هایی را برای جلوگیری از بیماری فراهم می‌کنیم، این پروتکل‌ها ضمانت اجرایی می خواهد. ضامن اجرایی آن در مدارس مدیر مدرسه است و در مکان‌های دیگر نیز مدیریت آن‌هاست. ما همه شرایط فراهم می کنیم، اما وقتی خدشه وارد می شود کسی پاسخگو نیست و حاضران این تجمعات از آن آسیب می‌بینند و به ما مراجعه می کنند که چه کنیم درحالی که باید همه دستگاه‌ها کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند. با ۹۰ درصد زدن ماسک از سوی افراد جامعه، ۳۰ تا ۳۵ بار مراجعین بیمارستانها کم خواهد شد. پیش بینی ما این است که یک میلیون نفر در موج اومیکرون بستری می‌شوند و با زدن ماسک توسط افراد جامعه، ۳۵۰ هزار نفر از این تعداد کمتر بستری می‌شوند. یکسری از مدارس پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کردند اما برخی اینگونه نبود و متاسفانه رعایت پروتکل‌ها در برخی اماکن جدی گرفته نشد.

او درارتباط با کمبود برخی افراد که علت تعلل عده‌ای مردم برای دریافت واکسن است، افزود: تنها کشوری هستیم که در مورد واکسیناسیون سوپر مارکت راه انداختیم و انواع واکسن را فراهم کردیم. این مساله یک حسن و یک ضرر دارد. حسن آن امکان انتخاب افراد و ضرر آن این است که افراد دست به مقایسه درمورد کیفیت واکسن‌ها می‌زنند. ما تلاش‌مان این بود که واکسن فراهم شود. شعار ما در وزارت بهداشت این است که اولین واکسن بهترین واکسن است. تفاوت پلتفرم‌ها در اثربخشی ۱ یا ۲ درصد بیشتر نیست و با واکسیناسیون، ۸۰ درصد پیشگیری از بستری و مرگ ایجاد خواهد شد. در ۲۲۰۰ مرکز واکسن توزیع می کنیم و وقتی یک نوع واکسن تمام می‌شود ممکن است یک تا دو روز برای رسیدن آن برند واکسن به آن مرکز طول بکشد.شاید می توانستیم فقط یک واکسن در مراکز داشته باشیم که این مشکلات پیش نیاید اما با توجه به تحریم‌ها خودباوری در داخل ایجاد شد و واکسن‌های مختلفی تولید شد. ما به دنبال ایمنی ناشی از واکسن هستیم و نوع واکسن مورد توجه ما نیست زیرا اگر واکسنی مناسب نباشد آن را کنار می‌گذاریم چون درحال هزینه برای سلامت مردم هستیم.

حیدری در مورد جمع آوری اقلام پیش گیری از بارداری از خانه‌های بهداشت گفت: خانه‌های بهداشت اصل برنامه‌هایشان پیشگیری از بیماری هاست و خدماتشان رایگان است. اگر در این بخش خوب عمل کنیم، بار مراجعات بیمارستان‌ها را کم می کنیم. طبق قانونی که به ما ابلاغ کردند ما نمی توانیم این اقلام را رایگان ارائه دهیم و دیگر اعتبار بودجه‌ای برای آن دیده نشده و فقط در داروخانه‌ها عرضه می‌شود که توصیه کردند این اقلام در داروخانه‌ها با نسخه داده شود. چون بودجه‌ای نیست رایگان بودن اقلام باید طبق قانون برداشته شود. ما موظف به اجرای قانون ابلاغ شده هستیم. البته می توانیم با دست اندرکاران پیگیری‌هایی را انجام دهیم و اگر توانستیم متقاعد می کنیم که راهکارهایی برای افرادی که نیازمند خدمات هستند ارائه شود زیرا دغدغه ما سلامت باروری است و دغدغه‌ها در این زمینه درست است.

او در ادامه با اشاره به مستندات واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم برای کودکان گفت: ما هر واکسنی را برای هر گروه سنی می دهیم، کلیه مستنداتش به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود و کمیته واکسن آن را ابلاغ می کند. سینوفارم و پاستوکووک همگی شواهد تایید شده دارند. البته واکسن‌های دیگر هم درخواست خود را در این زمینه ارائه داده اند.

او در ارتباط با ناکافی بودن واکسیناسیون زنان باردار گفت: برای زنان باردار سینوفارم تزریق می‌شود و پوشش واکسیناسیون آن‌ها به اندازه‌ای که می خواهیم نیست. در موج دلتا میزان مرگ و میر مادران باردار بالا رفت. آسیبی در مورد واکسیناسیون این گروه نداشته ایم.

حیدری افزود: آنچه سی دی سی آمریکا نیز اعلام کرده این است که افرادی که واکسن دوز سوم را می زنند، ۱۰ برابر کمتر به اومیکرون مبتلا می‌شوند و از بستری و فوت جلوگیری می‌کنند.

او درارتباط با نگرانی‌ها درباره تبعات محدودیت غربالگری ژنتیکی در کشور گفت: این طرح به صورت پایلوت سه ماه اجرا شد که چند هفته دیگر این مدت به پایان می رسد. یک کمیته علمی برای استانداردسازی غربالگری ژنتیکی بحث و بررسی کرده و ماحصل نظرات آن‌ها در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

حیدری درارتباط با ابتلای افراد باوجود واکسیناسیون دز سوم گفت: بسیاری از افرادی که واکسن دز سوم و دوم را زدند هم مبتلا شدند. دوز سوم میزان محافظت را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می دهد و اگر مشکلی پیش بیاید عارضه فرد کمتر خواهد بود. علت اینکه مهلت دز سوم را به سه ماه کاهش دادیم این بود که ایمنی بعد از سه ماه پایین می‌آید و پس از آن فاصله دز سوم را به یک ماه نیز کاهش دادیم، اما اصل قضیه واکسیناسیون زیر سوال نمی‌رود زیرا سازمان جهانی بهداشت دز سوم را بهترین استراتژی برای مقابله با کرونا می داند.

او در ارتباط باعدم رعایت قرنطینه هوشمند در بسیاری از بخش‌ها گفت: متولی اجرای قرنطینه در ستاد ملی به خود مجموعه‌ها سپرده شده است. ادارات و غیره خودشان متولی رعایت نکات هستند و اگر رعایت نمی‌شود از کم لطفی آن مجموعه است. ما با همه اینها نمی‌توانیم مقابله کنیم و ابزاری بزای تنبیه و جریمه نیز نداریم.

او درارتباط با پیش بینی از میزان تلفات در اوج پیک اومیکرون افزود: شدت سرایت این بیماری فوق العاده بالا و آسانسوری است. به همین خاطر نگران هستیم، وگرنه اومیکرون به نسبت دلتا عوارض کمتری دارد. اگر جمعیت زیادی درگیر اومیکرون شوند به همان نسبت جمعیت پرتعدادی به فرم‌های شدید درگیر می‌شوند. افرادی که فرم شدید گرفتند بیشتر کسانی بودند که واکسن نگرفته بودند و بیماری زمینه‌ای داشتند. حال عمومی افرادی که در بیمارستان بستری هستند خوشبختانه بهتر از سویه دلتاست. به همین خاطر قبلا ۱۴ روز قرنطینه کرونا بود و الان ۵ روز قرنطینه و ۵ روز با زدن دو ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. درحال حاضر بدترین استراتژی تعطیلی عمومی و سراسری است و مورد مهم‌تر این است که مکان‌هایی که جمعیت زیاد است، مانند مدارس و رستوران‌ها کنترل شوند.

معاون بهداشت افزود: در این موارد پیشنهاد برقراری محدودیت کردیم که ستاد کرونا با برخی موافقت کرده و برخی به استانها سپرده شد و در مدارس هم نظام سندرمیک اجرا می شود که اگر فردی درگیر شد او را از جمع جدا می‌کنند، اگر چند نفر در کلاس درگیر شدند کلاس تعطیل می‌شود و اگر چندین نفر در کلاس‌ها درگیر شدند کل مدرسه تعطیل می‌شود.

او در ارتباط با وضعیت نظارت بر میزان نمک به کار رفته در نان‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما وضعیت بیماری‌های غیرواگیر است. زیرا ۸۲ درصد مرگ و میرها و بیشترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری هاست. به همین خاطر در جلساتی که در کمیته امنیت غذایی که در وزارت بهداشت تشکیل می شود به این مسائل پرداخته می‌شود. متاسفانه این کمیته در کمیته بانوان و فرهنگی ادغام شده بود که باعث تضعیف آن شد. با وزارت کشور مکاتبه کردیم که وزیر کشور اخیرا نظرشان در این باره مثبت بود و درخواست کردیم این کمیته‌ها جدا شود. با معاون غذا و دارو مکاتبه شده است و با افراد متخلف در این زمینه برخورد می کنیم. نسبت به قبل وضعیت خوب پیش رفته است. سندی به عنوان سند بیماری علی غیرواگیر داریم که به امضای ۱۵ وزیر رسیده است که از جمله مفاد آن کاهش نمک، کاهش دخانیات و افزایش تحرک در جامعه بوده است تا بیماری‌های غیر واگیر را کنترل کنیم.

او درارتباط با وضعیت امکانات مراکز درمانی کودکان گفت: ۲۰ درصد افرادی که بستری شده اند، زیر ۱۸ سال بوده اند، بنابراین دغدغه داشتیم و از یک ماه پیش به مراکز بهداشت و درمانی آمادگی در این زمینه داده شد. برای بزرگسالان امکانات فراهم بود اما اطفال به اندازه کافی نبود که الان ظرفیت فراهم شده است و تجهیزات دیگری هم به استانها داده خواهد شد و بحرانی نداشتیم. میزان یک چهارم تخت‌ها به اطفال اختصاص داده شده و امیدواریم پای افراد به بیمارستان باز نشود اما تمام امکانات را به سمت پذیرش اطفال سوق داده ایم.

او درارتباط با راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: در ستاد ملی گفته شد تصمیم گیری در هفته آخر باشد که آخرین وضعیت کرونا سنجیده شود. قرار شد به صورت خودرویی راهپیمایی برگزار شود.

این مطالب را هم از دست ندهید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.