روزنامه آرمان ملی: جز اصلاحات راه ديگری نداريد؛ نمونه، همين برجام!

خاتمی به مقامات هم گفته که دیگر وارد صحنه نخواهد شد/ مشکل ما و آمریکا با برجام حل نمی‌شود!

«اعلام تصمیم نهایی خاتمی به مقامات کشور» این کلمات تیتر بسیاری از سایت‌های کشور از آن‌چه بود که سیدمحمدرضا خاتمی شامگاه چهارشنبه در کلاب هاوس مطرح کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آرمان ملی نوشت: سیدمحمد خاتمی چندان تمایل به صحبت درباره تصمیمات و برنامه‌هایش ندارد چرا که از یک‌سو مورد هجمه مخالفان قرار می‌گیرد و شایعات زیادی مانند دیدار با سوروس درباره‌اش مطرح می‌شود و از سوی دیگر برای اجرای برنامه‌های مدنظرش مانع‌تراشی گسترده ایجاد می‌کنند. بنابراین نزدیکان و افراد مورد وثوق او به هجمه‌ها پاسخ داده و شائبه‌ها را برطرف می‌کنند.

محمدرضا خاتمی، برادر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات هم کم سخن می‌گوید اما زمانی که سخنرانی یا مصاحبه می‌کند به نکات مهمی اشاره دارد، مانند چهارشنبه شب!

  • آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه عملیاتی سیاست نخواهند شد.
  • اگر کسی کاری را به هر نیتی که در جهت منافع ملی است انجام می‌دهد ما نباید چالش بکنیم که دروغ می‌گویید و قبلا فلان شعار را می‌دادید.
  • مساله هسته‌ای و برجام همان طور که رهبری گفتند در جاهای بالادستی انجام می‌شود و از سال‌های ۹۰-۹۱ که ما وارد آن تحریم‌های کمرشکن شورای امنیت شدیم، رهبر انقلاب عبارت نرمش قهرمانانه را به کار بردند و دیدیم در همان زمان هم مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان بود و هم در چارچوب ۵+۱ انجام شد و اگر کوچک‌ترین مخالفتی با یک کلمه از برجام وجود داشت، آن‌وقت برجام امضا نمی‌شد تا آن کلمه اصلاح شود.
  • ببینید روسای قوای مختلف در زمانی که برجام امضا شد چطور از برجام حمایت می‌کردند اما با کار بعدی ترامپ مشخص بود که به چه وضعی دچار می‌شویم و خب چه دیواری کوتاه‌تر از دولت روحانی تا همه‌چیز را سر آن بشکنیم.
  • کاری که الان در حال انجام است ادامه کار ظریف و عراقچی است و دستشان درد نکند. اگر آقایان فکر می‌کنند که پس از توافق و امضای برجام، در داخل اصلاح‌طلبان می‌گویند که شما چرا این‌طور و اون‌جور بودید من از طرف اصلاح‌طلبان قول می‌دهم که همه از این توافق حمایت کنیم چون منافع ملی در آن است.

مشکل با آمریکا ایدئولوژی است نه برجام و هسته‌ای!

نایب‌رئیس مجلس ششم در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: واقعیت قصه چه از جانب ما و چه از جانب آمریکا چالش ایدئولوژی است و اگر فقط به برجام اتکا بکنیم باز چند سال دیگر همین مسائل تکرار می‌شود و به قول مسئولان ما از اول انقلاب در تحریم هستیم و همه از جمله اصلاح‌طلبان در آن نقش دارند. ببینید کدام کشور در دنیا تورم دو رقمی در عرض ۴۰ سال داشته و توقع پیشرفت داشته باشد!

این مطالب را هم ببینید:

محمدرضا خاتمی ادامه داد: با برجام مشکلات‌ ما با همه‌جا حل نخواهد شد باید دید چگونه می‌توان بر اساس ۳ اصلی که رهبر انقلاب گفتند یعنی عزت، حکمت و مصلحت در پی رفع موانع بود. ببینیم مصلحت ملت در چیست. نباید فقط در پی مصلحت باشیم و باید منافع مردم را در نظر بگیریم. اگر این‌ نگاه وجود داشته باشد حل برجام می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات باشد وگرنه دو سال دیگر با انتخابات آمریکا، کنگره و سنا دوباره بازگشت می‌کنیم به این نقطه. آیا آن زمان می‌گویند تیم رئیسی و مذاکره‌کنندگان خیانت کردند؟ حتی اگر بایدن امضا کند و تضمین بدهد که برجام لغو نخواهد شد، به قول آقای‌احمدی‌نژاد یک کاغذپاره بیشتر نخواهد بود و فردا همین سنا می‌تواند همه را از بین ببرد‌.

او افزود: پس ما باید با همان دیدی که در برجام قبلی و فعلی توانستیم منافع کشور را حفظ کنیم، در مورد چالش‌های دیگر عمل کنیم و اگر نتوانیم منافع کشور را حفظ کنیم وارد یک دور معیوبی می‌شویم که دو سال دیگر مجددا می‌گوییم برجام یک خیانت بود.

به طور آگاهانه جلوی تحزب را گرفتیم

  • من به نظرم یکی از مشکلات اساسی کشور این است که ما به طور آگاهانه جلوی تحزب را گرفتیم. وقتی حزب ندارید، قطعا تیم مشخص و قوی هم نخواهید داشت.
  • این مشکل درباره دولت آقای رئیسی بیش از بقیه به چشم می‌خورد و آقای رئیسی هیچ‌وقت کار اجرایی نکردند و تنها سابقه ایشان در آستان قدس رضوی است که با توجه به امکانات آن کمتر دچار مشکلاتی بودند.
  • اصلاح‌طلبان این اعتقاد را دارند که جز از طریق انتخابات نمی‌توان به قدرت رسید، هرگز به دنبال لابی با اصحاب قدرت برای دستیابی به قدرت نیستند، بر اساس برنامه و تیم خودشان در یک انتخابات آزاد شرکت خواهند کرد و چاره اصلی کار در اصلاحات است.
  • بین انقلابی‌گری و براندازی و اصلاحات تنها راه موجود اصلاحات است. وقتی اصلاحات چاره اصلی است حتما اصلاح‌طلبان در آینده نقش خواهند داشت اما این‌که همین اصلاح‌طلبان فعلی باشند نه؛ من رصد می‌کنم که نسل اصلاحات در حال پوست‌اندازی گسترده‌ای است و گفتمان اصلی کشور پس از ۴ سال و ۸ سال مجددا اصلاحات خواهد بود.

این مطالب را هم بخوانید:

۱ نظر
  1. حسن

    بابت ارز4200 هر روز پیراهن عثمان کرده بودند ولی به خودشون که رسید علی الرغم بهبود شرایط عقب نشینی کردند ؛ فکر می کنند داد که بزنند مشکلات کم می شود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.