افراد مرتبط با انتشار فایل صوتی فرمانده سپاه دادگاهی شدند

فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای از جلسه محرمانه فرماندهان سپاه در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه شرق نوشت: روز پنجشنبه، یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، فایلی صوتی را منتشر کرد که در آن سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند. این فایل متعلق به سه سال پیش است. درباره این فایل و موضوعات مطرح‌شده در آن، یک منبع آگاه به خبرنگار «شرق» گفت: «این فایل سه سال پیش هم منتشر شده بود، در آن سال بی‌بی‌سی این فایل را منتشر کرد و امسال رادیو فردا این کار را کرده است. موضوع جدیدی هم نیست و کاملا روشن بوده است، افراد مرتبط با آن هم به دادگاه رفتند».

در همین ارتباط: برای زدن و انداختن قالیباف دورخیز کرده‌اند!

دراین‌باره یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم عنوان کرد که موضوع انتشار این فایل صوتی در این کمیسیون مطرح خواهد شد. محمود عباس‌زاده به مسئله «نفوذ» نیز اشاره کرده و به ایلنا، گفته: «پدیده نفوذ یک موضوع واقعی است و شعار نیست. باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است. اگر ما مشغول فروعات بشویم، انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا با خسارت فیزیکی و نرم صورت گیرد، برای منحرف‌کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند. متأسفانه نفوذ هیچ‌گاه با تابلو نمی‌آید، بلکه با نگاه و چهره قابل اعتماد وارد می‌شود. تشخیص نفوذ و نفاق هم سخت است اما شدنی است».

او افزود: «به نظر من پدیده نفوذ به‌ صورت جدی دارد کار خود را انجام می‌دهد، گاهی پدیده نفوذ در خود سیستم‌های نظارتی و جایگاه‌های حساس وارد شده و موجب می‌شود باطل جای حق را بگیرد. اینها خیلی مهم است و باید آن را جدی بگیریم. خوشبختانه کمیسیون امنیت ملی که بازوی تخصصی مجلس در حوزه امنیتی است، به بحث نفوذ خیلی حساسیت دارد و طبیعتا مسئله مطرح خواهد شد و جزء اولویت‌های ماست اما این مسائل به‌ گونه‌ای است که باید در یک‌سری لایحه‌ها درمورد آن بحث شود و وقتی که به نتیجه رسیدیم، نتیجه را به استحضار مردم به‌عنوان صاحبان کشور و انقلاب گزارش کنیم». عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: «من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند».

عباس‌زاده گفت: «ممکن است در این مجموعه به این بزرگی چهار پلشتی هم وجود داشته باشد که این هم طبیعی است. بحث این است که روح حاکم بر این نهاد مخالف پلشتی، سوءاستفاده و کار غیرعادلانه است. مجموعه سپاه درون خودش حفاظتی دارد که مأموریتش بر این است که هیچ پاسداری کار غیرقانونی نکند. کمتر نهادی پیدا می‌شود که درون خود مکانیسم نظارتی مستمر و برخط داشته باشد اما سپاه چنین چیزی دارد و ۲۴ ساعته در حال نظارت است. به نظر من انتشار این فایل اتفاق خاصی نیست و دشمنان نباید خیلی قند در دلشان آب شود که کار بزرگی کرده‌اند». چند روز پیش نیز یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود که از دولت خواسته‌اند درباره مقابله با پروژه نفوذ لایحه ارائه کنند تا در اسرع وقت توسط مجلس تصویب شود.

ابراهیم عزیزی همچنین به برنا گفته طرح‌هایی هم که مجلس در این رابطه پیشنهاد داده بسیار زیاد است، اما نوبت به بررسی آنها نرسیده است. او ادامه داد: «باید با به‌روزرسانی و کارآمدکردن سیستم‌ها، ساختارها و سازوکارهای متناسب با تحولات امنیتی، از هر‌گونه نفوذ و رخنه جلوگیری کرد». او در پاسخ به اینکه مجلس برای جلوگیری از نفوذ بررسی چه مسائلی را مد نظر دارد، عنوان کرد: «مجلس و کمیسیون امنیت وظیفه خود می‌دانند با تصویب قوانین و لوایح مورد نیاز دولت و رده‌های اطلاعاتی و امنیتی، مددکار مسئولان و دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرند».

 فایل صوتی ظریف
انتشار دوباره فایل صوتی فرماندهان ارشد سپاه، یادآور پخش فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر خارجه دولت حسن روحانی است؛ ششم اسفند سال گذشته بود که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، در فضای مجازی منتشر شد و سروصدای زیادی به پا کرد. این گفت‌وگو را که ظریف در آن از دوگانه میدان- دیپلماسی گفته بود، مرکز بررسی‌های استراتژیک که ریاست آن بر‌عهده حسام‌الدین آشنا بود، انجام داده بود و همین شد تا انگشت اتهام حضور نفوذی‌ها به‌ سوی دولت نشانه برود.

اتهامی که ثابت نشد اما چندی بعد از پخش این فایل، حسن روحانی، آشنا را برکنار کرد. نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» که معاونت سیاسی ‌سپاه منتشر می‌کند، در واکنش به انتشار مصاحبه ظریف، عامل این انتشار را «نفوذ سازمان‌یافته در دستگاه دیپلماسی کشور» دانسته بود. این نشریه نوشته بود: «چرا باید به وزارت خارجه‌ای که یک فایل صوتی محرمانه در آن قابل حفاظت نیست، اعتماد کرد و اطلاعات حمله سری نظامی را به آن داد؟». هرچند در آن زمان گفته شد انتشار این فایل به این نیت بوده که ظریف نتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین کاندیداهای خود را از دست بدهند.

حالا باید دید پخش فایل صوتی فرماندهان سپاه در روزهای آینده چه واکنش‌هایی را به‌ دنبال خواهد داشت؛ اما در اولین واکنش می‌توان به توییت محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا، اشاره کرد که رئیس مجلس را مخاطب قرار داده و نوشته است: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مسئولان هستند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود در پرونده هلدینگ یاس را تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد».

محمدسعید اسعدیان، مشاور رئیس مجلس نیز در توییتی این‌گونه پاسخ محمد مهاجری را داده است: «در پرونده هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد اما کاش به خود می‌آمدید و می‌فهمیدید که حضرت آقا چون از شما و اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند، برای جبران لطماتی که به افکار عمومی زده‌اید، بر جهاد تبیین توسط همه تأکید می‌کنند». عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز در واکنش به فایل صوتی منتشرشده به طعنه نوشت: «فکر می‌کردم که دیگر کسی هنگام نماز صبح به مسجد نمی‌رود، ولی ظاهرا هنوز کسانی می‌روند، هرچند آنجا کارهای دیگری هم دارند».

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.