اجماع شش قدرت جهانی در مورد احیای برجام؟

نه گفتن به توافق اجماعی ۶ قدرت جهانی آسان نیست/ اصولگرایان به لکنت زبان خواهند افتاد!

یک روزنامه‌نگار در رابطه با توافق در مذاکرت وین گفت: اگر شش قدرت جهانی توافق اجماعی خود را برابر هیئت ایرانی قرار دهند، رد آن از طرف جمهوری اسلامی ناممکن است.

به گزارش تازه‌نیوز، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار درباره مذاکرات وین در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

ژان ایو لودریان وزیر خارجۀ فرانسته گفته است: بریتانیا، فرانسه و آلمان با چین و روسیه و آمریکا به «همگرایی کافی» برای رسیدن به توافق با ایران دست یافته‎اند و می‌توان گفت؛ این توافق همین الان در دسترس است.

لودریان اضافه کرده است که توپ در زمین ایران است و به تصمیم سیاسی از سوی این کشور نیاز دارد. به گفتۀ لودریان، ایران در روزهای آینده باید بین توافقی که منافع همۀ طرف‌ها را تأمین می‌کند و یا بروز یک بحران جدی، دست به انتخاب بزند.

سخن لوبریان به بیان آشکارتر این است که شش قدرت جهانی در مورد مفاد توافق با ایران به اجماع رسیده‌اند. چنین اجماعی بین چین و روسیه با آمریکا و اروپا بر سر برنامۀ اتمی ایران و نوع مواجهه با آن، از همان آغاز مذاکرات وین قابل پیش بینی بود، اما بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان از طیف‌های مختلف، خبررسانی خود را در جهتِ مخالفِ این واقعیت سازمان دادند. برخی از حمایت قاطع چین از مواضع جمهوری اسلامی و مقابلۀ سرسختانۀ آن با آمریکا سخن به میان آوردند و برخی دیگر، روسیه را طرفِ مخالف شکل‌گیری توافق و کارشکنی در مسیر آن معرفی کردند!

اگر شش قدرت جهانی توافق اجماعی خود را به طور رسمی در برابر هیئت ایرانی قرار دهند، رد آن از طرف جمهوری اسلامی تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد چرا که نه گفتنِ علنی تهران به چین و روسیه دیگر به سادگی مقدور نیست.

در این میان، آن دسته از اصولگرایانی که با وعدۀ اتکاء به چین و روسیه برای مقابله با دنیای غرب و در نتیجه عدم نیاز به احیای توافق برجام، حامیان خود را گمراه کرده‌اند، حسابی به لکنتِ زبان خواهند افتاد و این تازه آغاز راهی سخت و پرتلاطم برای آنهاست.

بیشتر بخوانید:

۱ نظر
  1. امیر

    واقعا چقدر خودتحقیری اقای زید ابادی……….کارتون از گزینه های روی میز غرب وامریکا رسیده به شایعه پراکنی درموردرابطه ایران وچین وروسیه.فعلا روسیه درقضیه اکراین وچین دردریای جنوبی وایران درخاورمیانه وتوافق برجام امریکا رو سرکارگذاشتند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.