چرا مردان به علائم اولیه افسردگی توجه نمی‌کنند؟

دکتر روان‌شناسی گفت: مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری در برابر علائم فشارهای روانی قرار دارند که اثر آن مرگ زودرس است.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر روانشناس امیر گرافر در رابطه با سلامت روان، اظهار کرد: سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روان‌شناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده کرده و در جامعه عملکرد مناسبی داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده کند.

به نقل از ایسنا، افرادی که از سلامت روانی بهینه برخوردار هستند، می‌توانند یک بیماری روانی هم داشته باشند و افرادی که هیچ بیماری روانی ندارند نیز می‌توانند از لحاظ روانی از وضعیت ضعیفی برخوردار باشند، گفتنی است سلامت روان یک مفهوم کلی است که سطح عملکرد کلی شناخت هیجانی فرد را نشان می‌دهد.

سلامت روان در مردان عاملی است که همیشه باعث مشکلاتی مانند کمک نخواستن شده، به طوری که تحقیقات نشان داده مردان بسیار کمتر برای بهداشت روان خود کمک می‌گیرند و کمتر راجع‌ به مشکلات خود صحبت می‌کنند.

دکتر روان‌شناس با اشاره به جمله معروف «مرد که گریه نمی‌کند»، گفت: این موضوع ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد و این تصور وجود دارد که اگر مردی از افسردگی و ناراحتی خود بگوید، ضعیف است.

گرافر با بیان اینکه اکثر مردان به علائم اولیه فشار روانی و افسردگی توجه نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند، اظهار کرد: آنان ممکن است زمانی تصمیم به معالجه بگیرند که خیلی دیر باشد، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری در برابر علائم فشارهای روانی قرار دارند که سرانجام آن مرگ زودرس است.

وی با بیان اینکه فشارهای شغلی بر مردان بیشتر است، افزود: معمولاً مردان با این دید به اجتماعی شدن‌شان ادامه می‌دهند که مهم‌ترین جنبه زندگی آنان، شغل‌شان بوده و در کار منزل و بچه‌داری کم‌ترین یا دومین نقش را دارند.

این مسئول در رابطه با عوامل ایجادکننده فشار روانی مردان، تصریح کرد: نداشتن درآمد کافی، از دست دادن کار، تغییر شغل (به علت تغییر محل کار یا حتی ارتقا)‌، محیط کاری ناسالم، ساعات کاری نامناسب و همچنین فقدان انگیزه کافی در کار، مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده فشار روانی مردان است.

دکتر روان‌شناس خاطرنشان کرد: کمک گرفتن از خانواده و سیستم حمایتی دوستان، همکاری با همسر و در میان گذاشتن مشکلات، احساسات و چالش‌ها استراحت و خواب کافی، وانمود نکردن به اینکه هیچ مشکلی نیست و من هیچ وقت خسته نمی‌شوم، از جمله مسائلی‌ است که مردان باید در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.