ساعت مملکت به وقت احمدی‌نژاد!

به موازات مجلس ایران در آمریکا نیز طرح لغو ساعت به اجرا گذاشته شده است و شاید این اولین و آخرین باری باشد که مجلس ایران و آمریکا همزمان با یکدیگر طرحی را تصویب می‌کنند.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از نامه‌نیوز، ساختار آب و هوایی، زمانی و بطور کلی موقعیت جغرافیایی کشورها باعث می شود در هر فصل میزان زمان طلوع و غروب خورشید کم و زیاد شود. بسیاری از کشورها از جمله ایران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولاً یک ساعت به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری همخوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

در ایران آنطور که روایت می شود پیش از پیروزی انقلاب تغییر ساعت در فصل ها پدیده ای مرسوم بوده است که با پیروزی انقلاب به مدت یک دهه متوقف می شود و سپس در سال ۱۳۷۰در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این قانون دوباره بازمی گردد و ساعت رسمی کشور برای تنظیم فصل ها و کاهش مصرف دچار تغییر می شود.

اما احمدی نژاد که آمد مانند دیگر کار هایش که سعی می کرد متفاوت از دیگران باشد به این موضوع نیز دست زد و از سال ۸۴تا ۸۶ این قانون را به علت سردرگمی شهروندان در اطلاع از ساعت رسمی متوقف کرد که سپس دوباره ناچار به انجام آن شد و چالش تغییر ساعت را نیز به کارنامه پرحاشیه خود اضافه کرد.

مجلس اخیر نیز گویا به تقلید از احمدی نژاد این قانون را متوقف کرده است و به طور کلی جلو تغییر ساعت را گرفته است. ابوالفضل ابوترابی، نماینده موافق با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور دراینباره گفته است: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده؛ در سال ۲۰۱۹ کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که فایده‌ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم.دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات ۱۱ ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب‌هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی‌نظمی‌های اجتماعی را در پی دارد.۸۰ درصد مردم دنیا و ۷۰ درصد کشورها ساعت را تغییر نمی‌دهند؛ نمی‌توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد. دولت می‌تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

نکته قابل توجه نیز این است که به موازات مجلس ایران در آمریکا نیز طرح لغو ساعت به اجرا گذاشته شده است و شاید این اولین و آخرین بار باشد که مجلس ایران و آمریکا به همزمان با یکدیگر طرحی را تصویب می کنند.گویا ساعت نیز یک مولفه ی سیاسی شده است و هر سیاستمدار برای بیشتر دیده شدن روی ساعت خواب و بیداری مردم دست می گذارد.گویا نمایندگان توجه ندارند که با این طرح در زمستان ساعت۳ شب هوا روشن می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.