رابطه افزایش قیمت‌ها با یارانه‌های دولت سیزدهم

طبق گزارش‌های مسئولان و سعی آن‌ها بر مهار کردن افزایش بی سابقه قیمت‌ها، آیا دولت رئیسی؛ باهر بار اختصاص یارانه، قصد افزایش بیشتر قیمت‌ها را دارد؟

به گزارش تازه نیوز، فاطمه کاظمی در دیدارنیوز نوشت: یکی از معضلاتی که امروزه بیش از گذشته در کشور شاهد بروز آن هستیم و طیف‌زیادی از مردم با آن سروکار دارند، گرانی و افزایش غیرقابل انکار قیمت‌ها است.

احتکار کالا‌ها و کمیاب شدن مواد غذایی و خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها در این چند روز اخیر نگرانی و حال آشوب مردم را به همراه داشته است، که خود منجر به آسیب‌های اجتماعی و معیشتی برای خانواده‌های کم درآمد د بی بضاعت میشود که در این یادداشت مجال پرداختن به آن نیست.

مطابق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی گرانفروشی جرم بوده و تنها شامل کالا نیست بلکه خدمات را نیز شامل می‌شود.

تشدید احتکار کالا‌ها در این نابسامانی و افزایش تورم اقتصادی در این روز‌ها ذهن مردم را بیش از پیش به خود معطوف کرده و آن‌ها را دیگر روزمرگی‌های زندگی دور کرده است.

گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که احتکار به معنای اختفا و نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن در جامعه به قصد گران فروشی یا ضرر زدن به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه آن کالا توسط دولت است.

متاسفانه در چند روز اخیر احتکار ۶۷۰ تن ماکارونی توسط 《 شرکت تک ماکارونی 》عدم صحه‌ای بر افزایش احتکار توسط سودجویان در این اوضاع کشور و کنترل اینگونه منفعت طلبی‌ها دارد.

طی چند روز اخیر برخی واحد‌های نانوایی در پی اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت اقدام به گران کردن نان کرده که رئیس اتحادیه صنف نانوایی سنگکی این اقدام را گران فروشی دانسته؛ در ماه‌های گذشته نیز نان لواش در اهواز بدون دستور قبلی به قیمت ۵۰۰ تومان افزایش یافت که در کمال ناباوری فرماندار و رئیس اتحادیه آن را غیرقانونی میدانستند، ولی حالا شاهد عرضه نان لواش با همان قیمتی جدیو هستیم که مسئولان امر آن را غیرقانونی میدانستند.

《اصغر پابرجا》رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی در گفت و گویی با ایرنا درباره گران فروشی گفته که، قرار است طبق دستور العمل دولت یارانه و یارانه نان به دست مردم برسد و قیمت نان برای مصرف کنندگان افزایش نداشته باشد.

دولت سیزدهم که در آغاز کار خود، وعده مهارگرانی و تورم، حمایت از تولید را داده بود؛ امروز موظف است که به قول خود عمل کند واین شرایط اقتصادی را برای ملت خود مهار سازد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.