انگلیس به جنگ آبله میمون رفت!

انگلیس در یک اقدام پیشگیرانه ۲۰ هزار دوز واکسن برای مقابله با آبله میمون خرید.

به گزارش تازه‌نیوز، با افزایش موارد ابتلا به آبله میمون در انگلیس، این کشور ۲۰ هزار دوز واکسن برای کسانی خریداری کرد که در معرض این ویروس قرار دارند.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا امروز (پنجشنبه) در توییتی نوشت که این واکسن‌ها را به عنوان بخشی از واکنش به افزایش موارد ابتلا به آبله میمون تهیه کرده است.

به نقل از ایرنا در این توئیت آمده است که واکسن ها به کسانی تزریق می‌شود که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به آبله میمون بوده‌اند تا خطر ابتلا به بیماری شدید از سوی آن‌ها کاهش یابد.

واکسنی که انگلیس تهیه کرده «ایموانکس» نام دارد که حاوی یک شکل زنده تغییر یافته از ویروس واکسینیا به نام “vaccinia Ankara” است. ویروس واکسینیا یک ویروس بزرگ، پیچیده، دارای پوشش ویروس و متعلق به خانوادهٔ ویروس‌های آبله یا پاکس ویروس‌ها است.

در انگلیس تا به حال ۷۸ مورد از ابتلا به ویروس آبله میمونی گزارش شده است. این بیماری ویروسی که ابتدا در میمون‌ها شناسایی شد، معمولا از طریق تماس‌های نزدیک و عمدتا در کشورهای غرب و مرکز آفریقا انتشار می‌یابد. این بیماری به ۲۰ کشور دیگر هم رسیده و در مجموع ۲۰۰ نفر مبتلا شده‌اند.

در حال حاضر، واکسنی اختصاصی برای آبله میمونی وجود ندارد، اما به گفته سخنگوی «سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UKHSA) واکسن آبله انسانی تا حدودی حفاظت در برابر آبله میمونی هم ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که برای ریشه‌کنی آبله استفاده می‌شوند تا ۸۵ درصد در مقابل آبله میمونی هم موثر هستند.

طبق آمارهای منتشر شده، انگلیس دارای بیشترین موارد ابتلا به آبله میمون است. سازمان بهداشت این کشور به افراد مبتلا به این ویروس و کسانی که در معرض آن قرار گرفته‌اند توصیه به قرنطینه می‌کند.

نخستین مورد اروپایی آبله میمونی در ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) در فردی شناسایی شد که از نیجریه که این بیماری در آن حالت آندمیک یا بوم‌گیر دارد، به انگلستان بازگشته بود.

از آن پس، پرتغال ۱۴ مورد و اسپانیا ۷ مورد تایید شده آبله میمونی را گزارش کرده‌اJند. آمریکا و سوئد نیز هر کدام یک مورد بیماری را گزارش کرده‌اند. مقامات ایتالیا یک مورد بیماری را تایید کرده‌اند و به دو مورد هم مشکوک هستند.

سازمان بهداشت عمومی اصلی آفریقا اعلام کرد که در طول همه‌گیری کرونا چند شیوع آبله میمونی در آفریقا مهار شد. پروفسور «دیوید هیمن» که ریاست یک گروه تخصصی در سازمان بهداشت جهانی را بر عهده دارد نیز گفت که ویروس آبله میمون دو یا سه سال پیش وارد انگلیس شده است.

به گفته وی، بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، چهار مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس ثبت شد که همگی مسافران از نیجریه بودند. سه مورد دیگر با سابقه سفر مشابه در سال ۲۰۲۱ ثبت شد.

دانشمندان می‌گویند که هنوز مشخص نیست آیا جهش‌های مشاهده شده در ویروس باعث انتقال بیشتر آن در انسان می‌شود یا خیر، اما اشاره می‌کنند که ویروس در حین آلوده کردن انسان تکامل یافته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.