قطع روابط ایران و چین شرط جدید برجام شد؟

تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا، بازگشت دولت بایدن به برجام را به موافقت دو سوم سناتورها و قطع همکاری‌های ایران و چین مشروط کردند.

به گزارش تازه نیوز، تارنمای مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا خبر داد که این قانونگذار به همراه مارشا بِلکبِرن سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی طرحی را با عنوان “قانون پاسخگویی ایران و چین” تهیه و به سنا ارائه کرده است.

به نقل از ایرنا، در این طرح ادعا شده است تخصیص و هزینه هر مقدار از وجوه مالیات دهندگان آمریکایی برای اجرای برجام ممنوع خواهد بود مگر آنکه ایران به تمامی توافقنامه‌های خود با چین از جمله نقل و انتقال منابع مالی با این کشور و همکاری‌های امنیتی و نظامی با پکن پایان دهد؛ به تمامی روابط و نقل و انتقالات مالی با گروه‌های تحت حمایت خود از جمله حماس خاتمه داده، نابودی تمامی سلاح ها، مواد و زیرساخت‌های شیمیایی خود را محقق سازد.

براساس این طرح که پنج سناتور دیگر جمهوری خواه نیز آن را امضا کرده اند، هر گونه توافقنامه هسته‌ای با ایران باید به تایید دو سوم اعضای سنا برسد.

طرح فوق همچنین وزیر امور خارجه آمریکا را ملزم ساخته تا در گزارشی به کنگره نحوه پایبندی به الزامات فوق الذکر در هر گونه توافق آتی با ایران را تشریح کند.

یکی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نیز طرح مشابهی را به دیگر نهاد قانونگذاری کنگره آمریکا ارائه کرده است. جمهوری خواهان کنگره پیشتر نیز بار‌ها مخالفت خود را با بازگشت دولت آمریکا به برجام اعلام کرده بودند.

هشدار به بایدن درباره توافق هسته‌ای

چندی پیش حدود ۲۰۰ جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن هشدار دادند که توافق هسته‌ای بدون تایید کنگره با همان سرنوشت مشابه توافق سال ۲۰۱۵ مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند، اما به رغم ادعا‌های خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.

4 نظر
  1. علی

    چین با همه بدیهاش در دوران سخت همیشه مدافع ما بوده و هر اندازه که میتونسته کمکمان کرده چرا باید قطع رابطه کنیم .!؟ برجام و توافق هم بد نیست اما نه به هر قیمتی .! پس گور بابای برجام و توافق با شیطان .

  2. جم

    علت نگرانی غربی ها از نزدیک شدن قدرت های شرقی این است که چنانچه قدرت های شرقی به یک ائتلاف هدفمند از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی دست پیدا کنند ابزار فشار و زورگویی از دست آنها خارج خواهد شد. روسیه . چین و ایران این پتانسیل را دارند که چنین حرکتی را آغاز کنند و زیاده روی آمریکا در اعمال فشار و تحریم و همچنین ایجاد نگرانی های امنیتی و ورود به حیاط خلوت دیگران به مرور این حقایق را برای جبهه ی شرق روشن خواهد کرد که باید ساز و کارخود را در برابر تشکیلات غربی ایجاد کنند ساز و کاری که پول قدرتمند در برابر دلار . ائتلاف اقتصادی هماهنگ در برابر تحریم ها و مشت واحد در برابر ناتو را بوجود آورد. علت نگرانی سناتورها دورنمای این حقیقت است.

  3. همدان

    زمان رفع تحریمها برای امریکا به سر امده ،ایران باید سریعا از برجام خارج شود.

  4. همدان

    اقای امیر عبدالهیان تا ابد که نمی توانی ملت و کشور را معطل امریکا بگذاری وبا امریکا پیام بی حاصل رد وبدل کنی ، کشور را تعیین تکلیف کنید یا توافق کنید ویا از برجام خارج شوید . امریکا پنج سال است که از برجام خارج شده وما چهل سال است تحریم هستیم، چرا باید در برجام بمانیم ؟!.بلاتکلیف گذاشتن برجام برای کشور خسارت به بار اورده و عامل خسارت شما هستی اقای امیر عبدالهیان نه امریکا. دوره ریاست جمهوری بایدن دارد تمام می شود و زمان انتظار برای تصمیم گیری امریکا تمام شده وشما به انتظار تصمیم بایدن نشستی ،اکنون وقت تصمیم گیری شمااست، یا توافق کنید و یا سریعا از برجام خارج شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.