تنوع در مصرف پروتئین‌ها کمک کننده به پیشگیری از فشار خون بالا

گروهی از متخصصان قلب دانشگاه پزشکی چین به‌تازگی دریافتند که مصرف پروتئین از منابع مختلف غذایی در قالب تغذیه متعادل به پیشگیری از خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف پروتئین‌های مختلف خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. البته مقدار متناسب پروتئین‌ها نیز در این تاثیر پیشگیرانه نقش دارد. در مطالعه یاد شده، دیده شده است که مقدار متناسب مصرف پروتئین‌ها نیز تاثیر پیشگیرانه دارد؛ به عبارتی فشار خون بالا در افرادی که پروتئین زیاد مصرف می‌کنند یا به‌اندازه کافی پروتئین در رژیم غذایی خود ندارند، شایع‌تر است.

پروتئین‌ها؛ نشان‌دهنده کیفیت رژیم غذایی

پروتئین‌ها نیز همانند قندها و چربی‌ها در زمینه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی نقش دارند. توصیه می‌شود دریافت کافی پروتئین علاوه بر منابع گیاهی از لبنیات کم‌چرب و ماهی‌ها همچنین به مقدار کمتری از گوشت‌های کم‌چرب و ماکیان تامین شود. البته گوشت‌های فرآوری شده نباید در گروه پروتئین ها جای بگیرند زیرا آسیب‌های بسیاری به سلامت بدن وارد می‌کنند.

۱۵۰ گرم پروتئین‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه

محققان در این زمینه اطلاعات پزشکی ۱۲۲۰۰ نفر با میانگین سنی ۴۱ سال را طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۵ بررسی کردند. تنوع دریافت پروتئین‌ها در قالبی ۸ گروه دانه‌های سبوس‌دار، دانه‌های تصفیه‌شده، گوشت قرمز فرآوری‌شده، گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات بررسی شد. محققان همچنین ارتباط مصرف این منابع پروتئینی را با فشار خون بالا طی شش سال ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد بیش از ۳۵ درصد افراد طی مدت مطالعه دچار فشار خون بالا شدند که عموما تنوع دریافت پروتئین در این افراد کمتر از دو نوع است. حال آنکه تنوع ۴ یا بیشتر نوع منابع پروتئین با کاهش ۶۶ درصدی احتمال ابتلا به فشار خون بالا همراه است. محققان بر این باورند که هر نوع از منابع پروتئین به دلیل خواص ویژه خود در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا نقش دارند. بنابراین، محققان توصیه می‌کنند پروتئین‌ها از منابع مختلف  در یک یا دو سهم معادل ۱۵۰ گرم در روز تامین شود  و محدود به یک یا دو نوع نباشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.