روش‌هایی برای خوردن تنقلات بدون ترس از چاقی

خوردن تنقلات برای طرفداران تناسب اندام همیشه با نگرانی از افزایش وزن همراه است. اما می‌توان با انتخاب خوراکی‌های سالم و سیرکننده از میان‌وعده‌ها لذت برد و دغدغه چاقی هم نداشت.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب، به توصیه هایی اشاره خواهیم کرد که علاوه بر داشتن میان وعده های مغذی، لازم نیست نگران افزایش وزن تان باشید. این توصیه ها عبارتند از:

 

خوردن فقط دو میان‌‌وعده در روز

میان‌وعده به کنترل احساس گرسنگی بین وعده‌های غذا کمک می‌کند اما نباید از دو وعده نزدیک ظهر و عصر بیشتر باشد. مصرف تنقلات مختلف در زمان‌های دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل اضافه وزن است زیرا حجم کالری دریافتی را افزایش می‌دهد.

 

انتخاب خوراکی‌های سالم

گرچه تمایل به خوراکی‌های چرب و شیرین در طول روز بسیار دلچسب است اما باید دانست که این خوراکی‌ها به‌رغم کالری بالا از نظر ریزمغذی‌ها چندان غنی نیستند. بهتر است به‌جای تنقلات چرب و شیرین صنعتی از جایگزین‌های سالم مانند میوه‌‌ها و خشکبار استفاده کرد.

 

آهسته خوردن

یک اصل مهم تناسب اندام این است که تمام وعده‌های غذایی به‌آرامی میل شده و غذاها کاملا جویده‌ شوند. جویدن کامل لقمه‌ها احساس سیری طولانی‌تری ایجاد کرده و از طرفی گوارش را تسهیل می‌کند.

 

مصرف مقدار متعادل خوراکی‌ها

حتی اگر خوراکی‌های سالم برای میان‌‌وعده انتخاب شود باز هم دلیلی بر مصرف زیاد آنها نیست. در هر حال باید مصرف خوراکی‌ها در حد متعادل باشد تا کالری افزایش پیدا نکند. ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری مقدار متناسب میان‌وعده است که می‌تواند شامل میوه‌ها و سبزیجات کامل یا اسموتی باشد.

 

رعایت تنوع

گرچه میوه‌ها و سبزیجات انتخاب‌های سالم و کم‌کالری هستند اما مصرف همزمان با پروتئین‌ها، منابع نشاسته و چربی‌های سالم ارزش تغذیه ای میان‌وعده را بیشتر می‌‌کند. البته باز هم باید به مقدار متعادل توجه داشت. به ‌عنوان مثال، یک فنجان ماست با چند دانه آجیل نمونه خوبی است.

 

تهیه اسموتی ها

بسیاری از اسموتی‌ها کم‌کالری هستند و احساس گرسنگی بین وعده‌های غذا را تسکین می‌دهد. البته نباید در افزودن خوراکی‌های چرب و شیرین افراط کرد. اسموتی کرفس، آناناس و جعفری و اسموتی سبزیجات با سیب و موز نمونه‌های خوبی برای میان‌وعده هستند.

 

برنامه‌ریزی برای انتخاب خوراکی‌ها

خیلی از اوقات ضعف و گرسنگی ناگهانی باعث انتخاب خوراکی‌های ناسالم می‌شود. از همین‌رو، توصیه می‌شود حتما خوراکی‌های سالم تهیه شود. این نکته به‌خصوص در مورد افراد شاغل اهمیت دارد تا نیاز به خرید خوراکی‌های آماده نباشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.