بررسی تغییر سن بازنشستگی در مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که تغییر سن بازنشستگی در مجلس بررسی شده است.

به گزارش تازه نیوز، بابک نگاهداری گفت: طرح جامعی برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی ارائه کرده‌ایم تا بار مالیشان از بودجه عمومی کشور برداشته شود؛ یکی از آن‌ها مربوط به سن بازنشستگی است و تغییرش در مجلس بررسی شده است.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داده بود، اما مجلس با آن موافقت نکرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علت این تصمیم دولت گفت بیش از ۹۵ درصد بودجه صندوق‌های بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند.
میرکاظمی اضافه کرد: بسیاری از بازنشستگان با احتساب سوابق سربازی و دانشگاه، فقط ۲۴ سال خدمت می‌کنند و با سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند.

به نقل از اقتصاد۲۴، با این حال نمایندگان با افزایش سن بازنشستگی در قانون یک ساله بودجه مخالفت کردند.
زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دی ماه پارسال گفته بود که افزایش سن بازنشستگی تنها برای یک سال دردی از دولت دوا نمی‌کند.
او گفت: باید یک قانون دائمی تدوین شود و یا این موضوع را در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه مطرح کنند تا قانون از جامعیت و شفافیت لازم برخوردار باشد.
به گفته نمایندگان، فراهم کردن فرصت بیشتر برای اشتغال جوانان و بر هم نخوردن برنامه ریزی کارکنان برای بازنشستگی در سال ۱۴۰۱ از علت‌های این مخالفت بوده است.
۴ صندوق بازنشستگی توان پرداخت حقوق و مستمری ندارند
ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی دارد که بیش از ۲۳ میلیون مشترک و مستمری بگیر را تحت پوشش قرار داده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها ۴ مورد از این صندوق‌ها توان پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان را از منابع داخلیشان ندارند و در بودجه سالانه کشور برایشان مبلغی در نظر گرفته می‌شود. صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح، کارکنان فولاد و صندوق وزارت اطلاعات این گروه از صندوق‌ها هستند.

این مرکز گزارش داده به علت تصمیم‌های هزینه ساز برای صندوق‌ها و رسیدن تعداد قابل توجهی از شاغلان به سن بازنشستگی، بودجه‌های کمکی به آن‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است.

آمار‌ها در جداول بودجه نشان می‌دهد دریافتی صندوق‌های بازنشستگی در سال ۹۳، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که اعتبار کمکی به صندوق‌های دستگاهی ورشکسته مانند صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیما، کارکنان هما و مانند آن‌ها در این آمار محاسبه نشده است.
این مرکز اعلام کرده بیشتر صندوق‌های دستگاه‌ها کمبود درآمدشان را از دستگاه مادر (مانند صداوسیما، هواپیمایی ملی ایران و…) تأمین می‌کنند و ارقام اعتباراتشان شفاف در بودجه عمومی کشور گفته نمی‌شود.
بر اساس آماری که مرکز پژوهش‌ها داده، پارسال حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیما از محل بودجه این سازمان پرداخت شده است.

در گزارش این مرکز آمده با وجود افزایش پیوسته امید به زندگی در ایران، سن بازنشستگی افزایش نیافته و به طور متوسط نزدیک ۵ سال کاهش داشته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس «بازنشستگی‌های پیش از موعد» بر اساس قوانین مختلف را اصلی‌ترین علت این اتفاق اعلام کرده است.

در این گزارش آمده ورود زودهنگام برخی گروه‌های شغلی به صندوق‌های بازنشستگی و خروج زودهنگامشان موجب افزایش سال‌های دریافت مستمری می‌شود و بار مالی بسیاری به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش‌ها که از ارائه نظر‌های مشورتی این مرکز به نمایندگان مجلس برای تصویب برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت که ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی از عوامل تورم در اقتصاد ایران است.

۱ نظر
  1. محمدرضا

    سلام
    چرا دولت و مجلس می خواهند ظلم بزرگی را به کارگران و کارمندان از بابت افزایش سن بازنشستگی انجام دهند؟
    چون
    یک بعلت بدهی بسیار سنگینی که دولت در طی چهل سال اخیر که به صندوق ها ی بازنشستگی داشته که چیزی معادل بودجه کشور می باشداز این بدهی خلاص شود به عبارتی فرار از این مر قانونی.
    دو بعلت مماشات و عدم علاقه در مبارزه با باندهای مدیریتی فاسد در مجموعه های صندوق ها که رانتی معادل کل بودجه کشور دارند.
    سه ایجاد بی علاقگی برای کارگران و کارمندان جدید در بیمه شدن در صندوق ها که دولت‌ها هر وقت خواستند سن بازنشستگی را بالا ببرند و ذینفعان فقط نظاره گر باشند.
    چهار ایجاد تنش بین حکومت و بیمه گذاران که در شرف بازنشستگی هستند که منجر به انزجار ملی شود.
    پنج بازشدن دست کارفرماهای فاسد که به دنبال پایمال کردن حقوق بیمه ای کارگران و کارمندان هستند تا آنها به تاسی از دولت از پرداختهای قانونی سر باز زنند.
    ششم اگر این طرح ظالمانه اجزا هم شود باز هیچ مشکلی را حل نمیکند بلکه مشکلاتی چون بیکاری را افزایش می دهدبه عبارتی دیگر نیروی جوانی جایگزین نیروی فرسوده نمی شود.
    هفتم
    اما راه حل ها
    یک حذف بروکراسی درون سازمانی صندوق ها
    دو ادغام صندوق ها
    سه ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران از لحاظ کارمدی، بهره وری پاک دستی
    چهار ایجاد یک سازمان درمانی مشترک برای کلیه بیمه شدگان لشکری کشوری کارگری..
    پنج گرفتن تمامی مطالبات از دولت
    شش ایجادمشوق های بیمه برای بیمه شدگان جدید تا طیف وسیعی را جذب کنند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.