تصمیم زلنسکی برای سفر روس‌ها به اوکراین

زلنسکی به سفر بدون روادید روس‌ها که از زمان استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اجرا شده بود، پایان می‌دهد.

به گزارش تازه نیوز، رئیس جمهور اوکراین پس از نزدیک به چهار ماه مقابله نظامی با روسیه، اعلام کرد که کی‌یف از اول ژوئیه برای روس‌ها شرط دریافت روادید (ویزا) وضع می‌کند.

روزنامه لو فیگارو گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی روز جمعه در پیام‌رسان تلگرام اظهار داشت: دولت اوکراین باید در طول روز برای مقابله با تهدیدات بی‌سابقه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان تصمیمی رسمی در این زمینه اتخاذ کند.

این تصمیم مهم به سفر بدون روادید روس‌ها که از زمان استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اجرا شده بود، پایان می‌دهد.

آندری ایرماک (Andriï Iermak) رئیس اداره ریاست جمهوری اوکراین نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به جنگ آغاز شده توسط روسیه، لازم است کنترل بر ورود شهروندان این کشور به اوکراین تقویت شود.

لو فیگارو یادآوری می‌کند: این ۲ جمهوری شوروی سابق، که دارای ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک هستند، از نظر روابط خانوادگی بین شهروندان خود نیز نزدیک هستند.

این گزارش می‌افزاید: تعداد روس‌هایی که به اوکراین سفر می‌کنند از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به اوکراین توسط مسکو در سال ۲۰۱۴ و به دنبال آن جنگ با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین با حمایت کرملین به شدت کاهش یافته است.

آندری دمچنکو، سخنگوی گارد مرزی اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار روس از کشور همسایه بازدید کرده بودند، این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲.۵ میلیون نفر و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به رقم ۱.۵ میلیون نفر در سال کاهش یافت.

به گفته همین منبع، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در پس زمینه همه‌گیری کووید-۱۹، تعداد مسافران روسی از سالانه ۵۰۰ هزار نفر تجاوز نکرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین ادامه می‌یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.