توضیح مجری برنامه شبکه ۳ درباره فارسی حرف‌زدن مهمان خارجی/ «ظفر مهدی» کیست و چرا نمی‌تواند فارسی حرف بزند؟

ظفر مهدی، کارشناس برنامه «سیاست خارجی» سیما، با پاسخ کوتاه و عامیانه‌اش آن‌جا که گفت «الان دارم»، حاشیه‌ساز و به سوژه اصلی شب گذشته در فضای مجازی تبدیل شد.

به گزارش تازه‌نیوز، ظفر مهدی فردی است که در برنامه «سیاست خارجی» از طریق ارتباط اینترنتی روی آنتن زنده شبکه سه تلویزیون آمد و پاسخ‌گوی سوالات مجری برنامه درباره سفر بایدن به عربستان شد. کارشناسی که اهل هند و خبرنگار مستقل معرفی شد و سوالات مجری را پس از شنیدن ترجمه مترجم، به انگلیسی پاسخ می‌داد. حاشیه‌های این برنامه از آن‌جا شروع شد که وقتی ارتباط برای لحظاتی قطع شده بود، پرسیدند صدای ما را دارید، ظفر مهدی ناگهان گفت «الان دارم»!

این‌جا ببینید: گاف سنگین صداوسیما روی آنتن زنده: مهمان خارجی، ایرانی از آب درآمد! +ویدئو

کاربران فضای مجازی این واکنش آنی ظفر مهدی را نشانه تسلط او بر زبان فارسی قلمداد و صداوسیما را متهم کردند که برای ژست رسانه‌ای یا باورپذیری بیش‌تر، مدعی میزبانی از کارشناسان خارجی می‌شود! آن‌ها ادعا می‌کنند کسی که این‌طور مسلط و سلیس می‌گوید «الان دارم»، نمی‌تواند به زبان فارسی آشنایی کامل نداشته باشد.

چالش‌های پیرامون این صحنه از برنامه زمانی وارد فاز تازه‌ای شد که الهام عابدینی، مجری برنامه، توضیحی در توئیتر منتشر کرد: کارشناس برنامه فردی هندی بوده که در ایران ساکن است و تا حدی فارسی بلد است اما برای یک گفت‌وگوی طولانی به راحتی نمی‌تواند فارسی صحبت کند.

ظفر مهدی هم توییتی نوشت و تاکید کرد: بله من خارجی هستم، با این‌حال می‌توانم چند کلمه‌ای فارسی صحبت کنم.

واکنش ظفر مهدی

با اصرار کاربران مجازی و انکارهای ظفر مهدی و الهام عابدینی، تصاویر دیگری منتشر شد که نشان می‌داد ظفر مهدی در صفحه لینکداین خود، محل اقامتش را تهران، یکی از زبان‌هایی که تسلط دارد را فارسی، و از جمله سوابق کاری‌اش را سردبیری پرس‌تی‌وی عنوان کرده است. حالا مجموعه این پرسش‌ها تقویت شد که چرا باید چنین فردی خارجی‌زبان و خبرنگار مستقل معرفی شود؛ ابهام بعدی این‌که چرا در واکنش، صفحه لینکداین خود را غیرفعال کرد!

لیندکداین ظفر مهدی

هر چند درباره اتفاق اخیر برنامه «سیاست خارجی» نمی‌توان نظر قطعی داد و ممکن است بی‌تدبیری سازندگان این برنامه، که در ابتدای آن به‌درستی مهمان خود را معرفی نکرده‌اند، یا این‌که از مترجم صرفا برای ترجمه پاسخ‌های ظفر مهدی استفاده نشده و حتی سوالات هم برای او ترجمه می‌شده، مسبب این تردیدها بوده باشد، اما نباید فراموش کرد دروغ‌گویی چندروز قبل صداوسیما درباره رونالدو و اصرار تلویزیون در بخش‌های مختلف خبریِ بعدی، علی‌رغم انتقادات متعدد مردمی و رسانه‌ای، باعث شده تا مخاطبان بیش از همیشه با دیده تردید به صداوسیما، مواضع و ادعاهایش نگاه کنند.

در همین ارتباط: دروغ‌گویی عجیب صداوسیما درباره رونالدو: من از هواداران اسرائیل متنفرم! +ویدئو و واکنش کاربران
اصرار بعدی: واکنش صداوسیما به انتقادها از گزارشی درباره اسرائیل‌ستیزی رونالدو: دقیق و درست بود!

در پایان هم برخی توئیت‌های ظفر مهدی به زبان فارسی، که کاربران مجازی دست‌چین کرده‌اند تا نشان دهند او به فارسی تسلط داشته و دارد، را می‌بینید:

توییت فارسی ظفر مهدی

18 نظر
  1. محمد

    کاری نداره ، یکبار دیگه بیارنش ازش سوال بپرسند

    نمیخواد انگلیسی حرف بزنه ، همون هندی جواب بده !

  2. میم.

    عقده دارید از صداوسیما 🙂

    1. لیسانس بیکار

      اره از دروغ هایی که اینقدر راحت به خورد مردم میده تا شستشو مغزی بده عقده داریم

    2. رجب صفروف

      نه عقده چیه.مثل …داره دروع میگه وجعل میکنه مسئولین ودست اندرکاران صداوسیمای میلی تا حالا نفهمیدند که مردم خیلی از اونها فهمیده تر هستند وتا یکار جعلی نمایش بده آبروشو میبرند؟فاصله رسانه میلی خیلی با مردم زیاد هست چون جناحیه و از افراد خاصی دستور وحمایت میشه

  3. رضا

    جالبه سگ آوردن میگن داخلیه ولی بهش فرانسوی دستور میدن ,آنوقت کارشناس آوردن میگن خارجیه باهاش فارسی حرف میزنن. دمتون گرم خیلی باحالین. تلویزیون نیست که سیرکه!

  4. ایرانی

    حالا شما چرا سعی داری دروغی به این وضوح رو تطهیر کنی کمک به گناهکار کم از گناه کردن نیست

  5. یاساشیر اذربایجان محسن رضایی

    اگر راست میگی راجو یا صاحب جی رو دعوت کن ببینم میتونه باهاش هندی صحبت کنه؟؟

    1. گرگ

      ظفر مهدی صداش قطع نشده بود فقط گیج شده بود چون انگلیسی هم بلد نبود وکاملا مشخص بود داره مثلا ادا درمیاره چون تا اون خانوم حرف زد بلافاصله در کمتراز یه ثانیه جواب داد این ینی از اول تا آخر صدا رو کاملا واضح داشته آقای ظفر مهدی از نظر من تو کل عمرش پاشو ازایران بیرون نزاشته وهفتاد نصل قبلشم ایرانی بوده و هست قشنگ از قیافش معلومه هیچ وقت تو عمرش پاشو ازایران بیرون نزاشته 🤣 احتمالا الان برا ظفر معلم خصوصی گرفتن یه کم هندیو انگلیسی یادش بدن😁

  6. ناشناس

    دروغگو دشمن خداست

  7. بلوت

    لااقل یک ثانیه دندون رو جگر میذاشتی حرف نمی زدی مگه می مردی.من نمی دانم یک روزنگار مستقل هندی چطور اومده تو ایران.همه روزنامه نگارهای خود ماکه می رن خارج چطوری باور کنیم.

    1. گرگ

      حکایت ظفر مهدی حکایت اون دسته از آدماس ک میخان هرجوری شده معافیت از خدمت سربازی بگیرن خدشونو به کری میزنن که مثلا ما ناشنوا هستیم وقتی میرن کمیسیون پزشکی دکترا برای فهمیدن واقعیت بهشون یه دستی میزنن وبدونه اینکه حواسشون باشه یه مشت سکه یا یه لیوان و چیزای از این دست میندازن زمین اگه طرف برگرده ینی ب صدا واکنش نشون بدن…. 🤭🤕🤣حالا ظفر مهدی مام غیر ارادی به خرف مجری واکنش نشان داد که این قشنگ بیانگر اینه که کل عمرش فارسی حرف زده ینی زبان مادریش فارسیه که ضمیر ناخودآگاهش بهش دستور داد که فارسی جواب بده طبق روال ووقتی هم از دهنش پریدبلافاصله گف که صدامشکل داره….ازقدیم گفتن از ماست که بر ماست. تا وقتی خر باشه خر سوار هم هست .مقصر اینا وامثال اینا نیستن مقصر خد ماهستیم که دروغ رو باور ک هیچ بش ایمان هم داریم من هم بودم به جماعتی که فقط دروغ رو باور دارن فقط دروغ میگفتم چون لزومی نداره راستشو بگی وقتی کسی باور نمیکنه🤷‍♂️
      این گرونی ها هم عامل اصلیش خدما هستیم نخر ارزون میشه البته آمریکا اسرائیل هم دس دارن ولی ازوقتی گریس رنالدو گفته مرگ بر ایسرائیل ✊منم هی دارم میگم …

  8. علی

    به سیرک صدا وسیمای میلی خوش اومدین

  9. هومن

    نه پس هر غلطی خواست بکنه. نکنه تو هم ظفر مهدی دومی؟

  10. کارشناس!

    فقط چهره مجری وقتی نمیدونست باید چی بگه و گفت صدا مشکل داره…. نه جانم صدا مشکل نداشت مشکل جایی دیگر است شما هم تقصیری ندارین نونتان رو به نرخ روز میخورین بهتون یاد ندادن باید آستین بالا بزنین کار و تلاش کنین و دنبال ریا و تظاهر نباشین که اینطور رسوایی هایی به بار نیاد

  11. گرگ

    دوستان تاحالا کسی به سفید پوست بودن ظفر مهدی فک کرده؟مگه ظفرجان هندی نیس پ چرا قیافش ب ایرانی شبیه تا هندی تا جایی که من میدونم هندیا پوست سیاه وقدی بلند دارن وفقط دورگه هاشون سفیدن ک اونم همشون بازیگر سینمای هندن 🤔🤨🧐حد اقل یه کم واکس کفش میمالیدین رو صورتش یه نمور باور پذیر تربشه هندی بودنش 😐موندم بخندم یا گریه کنم….😑

  12. ناشناس

    ببینید داداش ایشان را بیاورید تا من از کتاب اول دبستان یک دیکته ازش بگیرم. دیگر نیاز به این جنگ دعوا نیست.

  13. کاوه آهنگر

    فعلا فقط دروغگویی صدا و سیما افشا شده این رشته دروغگو بودن تو مسئولان ما سر درازی داره.

  14. mohammad

    همه چیز رو ول کنید فقط قیافه مجری رو ببینید…

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.