ایران از حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی در ازای رسیدن به توافق برجامی می‌گذرد؟

ایران در پیشنهادی جدید درخواست حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا را کنار گذاشته و در عوض خواستار لغو تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا علیه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا و چند نهاد دیگر شده است.

به گزارش تازه نیوز، ایالات متحده هنوز به یک پیشنهاد جدید از سوی ایران که شامل لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه یک بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است پاسخ نداده است. منابعی به میدل ایست آی گفتند که تهران شرط خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی واشنگتن در ازای لغو تحریم ها را کنار گذاشته است تا به بن بست مذاکرات احیای برجام پایان دهد.

بنابر گزارش MiddleEast Eye، در حالی که به نظر می‌رسد شانس احیای برجام اندک است، یک منبع به میدل ایست آی گفت که ایران در پیشنهادی جدید درخواست حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا را کنار گذاشته و در عوض خواستار لغو تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا علیه قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا و چند نهاد دیگر شده است. منبع دیگری به این رسانه گفته که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل «راه میانی» است، پاسخ نداده است.

اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که ایالات متحده موافق پیشنهاد جدید ایران نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گذشته گفت تهران باید تصمیم بگیرد که موضوعاتی را که خارج از برجام هستند کنار بگذارد. ند پرایس گفت: ما معتقدیم که اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم به سرعت به پای‌بندی متقابل به برجام برگردیم.

واشنگتن تاکید کرده است که اگر تهران به دنبال گرفتن امتیازات فرابرجامی از آمریکا است، باید امتیازاتی فراتر از برجام نیز ارایه دهد، مانند توافق بر سر این‌که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

در همین حال، یک منبع به میدل‌ایست آی تایید کرد که چنین توافقی روی میز بوده و ایران و آمریکا در حال بررسی توافقی بودند که در ازای حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا، مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند. این منبع افزود: با این حال ایالات متحده می‌خواهد ایران این توافق را علنی کند زیرا دو کشور «به یکدیگر اعتماد ندارند». اما ایران با شنیدن این اصرار آمریکا از توافق قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

یک تحلیلگر سیاسی ایرانی که نخواست نامش فاش شود به میدل‌ایست آی گفت: برای دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی بسیار پرهزینه بود که اعلام کند بر سر نگرفتن انتقام ترور قاسم سلیمانی از مقامات سابق آمریکا با دولت فعلی آمریکا به توافق رسیده‌اند. این برخلاف وعده قبلی آن‌ها مبنی بر تعقیب قاتلان سردار قاسم سلیمانی است.

در سال ۲۰۲۰، ترامپ دستور ترور سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه را صادر کرد که در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در جریان یک سفر رسمی به عراق در حمله هوایی آمریکا ترور شد. به دنبال اختلاف نظر بر سر اعلام علنی برای هدف قرار ندادن مقامات آمریکایی، ایران و آمریکا هفته‌ها منتظر شنیدن امتیاز احتمالی طرف مقابل بودند، اما این اتفاق نیفتاد. حتی در ماه می، اتحادیه اروپا نماینده خود را به ایران اعزام کرد، اما باز هم هیچ گونه انعطافی از دو طرف نشان داده نشد. در آن زمان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، پیام آمریکا را به تهران منتقل کرده بود که واشنگتن نمی‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریستی به عنوان بخشی از توافق احیای برجام حذف کند، اما حاضر است در آینده در این رابطه با ایران مذاکره کند.

در ۸ ژوئن گذشته، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بدون ارایه جزئیات بیشتر، اعلام کرد که تهران پیشنهاد جدیدی را روی میز گذاشته است. وی همچنین هشدار داد که اگر آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب کنند، تهران واکنش تندی نشان خواهد داد. با این حال، ایالات متحده قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام آژانس به تصویب رساند.

این تحلیلگر سیاسی به میدل‌ایست آی گفت: به نظر می‌رسد ایالات متحده با زمان بازی می‌کند زیرا می‌داند که ایران مشکلات اقتصادی دارد. برای ایران بسیار دشوار خواهد بود که از خواسته خود [حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا] عقب‌نشینی کند، زیرا این امر به رئیسی و پایگاه حامی او آسیب جدی وارد می کند.

وی افزود: فشار افکار عمومی بر رئیسی افزایش یافته است و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت او و علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده وی به دلیل عدم مهارت در مذاکره نشانه رفته‌اند. به همین دلیل است که آن‌ها در موقعیت دشواری قرار دارند؛ اگر از خواسته‌های خود دست بردارند، با خشم تندروها مواجه می‌شوند و اگر برجام را احیا نکنند، مردم از آن‌ها روی‌گردان خواهند شد.

5 نظر
  1. میراحمد

    به نظرم هر چه سریعتر ترامپ و پمپ آب از بین برده بشن و توافق انجام بشه

  2. جم

    طرز تفکر و عمل نادر نیاز امروز جامعه ماست.
    عقب نشینی کنید در دنیا و آخرت روسیاه خواهید شد.
    ما در طلیعه قرار داریم. پایان دنیا در هر صورت مرگ است. زندگی با ذلت مرام دوستان حسین بن علی نیست.

  3. مهدی

    ایران باید از نام سپاه بگذره تا شاید مردم طمع بی تحریمی را بچشند شاید گشایشی در کارها حاصل بشه سپاه نامش چه در لیست تحریمها باشه یا نباشه برای سپاه فرقی نمیکنه چون سپاه اونقدر قدرتمند هست که بتونه گلیم خودش رو از آب بکشه بیرون الان فقط این مردم بدبخت و بیچاره هستند که دارند تلف میشن

  4. فرزانه

    هرگز این کار رو نمی‌کنیم. سپاه آبروی ما اقتدار ما غرور و شرف ماست . ایران بدون سپاه امکان ندارد

  5. همدان

    سپاه قهرمان نماد وسنبل ایثارگری وازخود گذشتگی برای ملت است ، سپاه قهرمان به خاطر رفع تحریمهای ملت از خودگشتگی کند. وسردار سلامی هم قبلا اعلام کرده اند که حقوق مردم در اولویت است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.