بازهم بن‌بست؛ شباهت روند فعلی مذاکرات برجامی به دوران احمدی‌نژاد!

قرار است مذاکرات برجامی در دوحه قطر برگزار شود، مانند دوران احمدی‌نژاد بن‌بست مذاکرات در کشور دیگر باز می‌شود؟

به گزارش تازه‌نیوز، به نظر می رسد در مذاکرات هسته ای، تاریخ در حال تکرار باشد.

به نقل از عصرایران، قبلا برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای، ایران و امریکا در عمان مستقیم مذاکره وتوافق کردند و در نتیجه، برجام متولد شد. هم اکنون نیز برای احیای برجام، ایران و امریکا باید در قطر مذاکره کنند.

در دهه ۸۰ وقتی مذاکرات هسته ای در دولت احمدی نژاد و به مدیریت سعید جلیلی و معاونت علی باقری کنی (مسوول فعلی مذاکرات) بعد از چند سال بدون نتیجه و با بن بست مواجه شد مذاکرات موازی میان ایران وامریکا به صورت غیرعلنی در عمان آغاز شد. وقتی مذاکرات ایران و امریکا در عمان نتیجه داد مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ هم به توافق رسید یعنی برجام متولد شد.

به نظر می رسد حالا هم شاهد تکرار همین روند هستیم. مذاکرات احیای برجام با بن بست روبه رو شده و اختلاف ایران وامریکا مانع از حل مشکل و توافق است. اولین قطعنامه هشدار در آژانس علیه ایران هم صادر شد.

راه چاره دوباره مذاکرات ایران و امریکاست اما این بار به جای عمان، در قطر خواهد بود. این بار برخلاف قبل که مذاکرات غیرعلنی بود؛ مذاکرات اطلاع رسانی شد. برخلاف قبل که مذاکرات هسته ای و مذاکرات ایران – امریکا به صورت موازی برگزار شدند این باره مذاکرات هسته ای متوقف می ماند در انتظار نتیجه مذاکرات ایران – امریکا.

علاوه بر این، مذاکرات هسته ای در دوره سعید جلیلی، وقتی طرف ایرانی در نتیجه گیری ناکام ماند به بازی تغییر شهرهای میزبان مذاکرات پرداخت. مذاکرات میان آلماتی قزاقستان و بغداد و استانبول و ژنو و … در جابجایی بود و طرف ایرانی همین تغییر شهر مذاکرات را به عنوان دستاورد خود عرضه می کرد. نکند این بار هم همین رویه تکرار شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.