توضیح وزیر آموزش و پرورش بعد از ابلاغ آیین‌‌نامه رتبه‌بندی معلمان

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان دیروز توسط دولت ابلاغ شد در همین‌ ارتباط وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش اول شیوه‌نامه قانون نظام رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی آماده شده و هفته آینده نهایی و به ادارات کل استان ها ابلاغ می‌شود.

یوسف نوری در پخش خبری ساعت ۲۱ درباره ابلاغ قانون نظام رتبه بندی معلمان افزود: این قانون رتبه بندی از سال ۹۰ مورد تاکید  رهبری، به دلیل بهبود کیفیت و معیشت فرهنگیان بوده است و همچنین در مستندات قانونی مانند سند تحول بنیادین و ماده ۶۳ قانون بودجه کشور به این طرح تاکید شده است.

وی با بیان اینکه قانون رتبه بندی معلمان پس از ۱۰ سال وقفه و انتظار با همکاری مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان میسر شد، ادامه داد: آیین نامه رتبه بندی در ۲۵ ماده و جداول تنظیم و همچنین هیات ممیزه برای اجرای این قانون مشخص شده است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بر این اساس ارزیابی حرفه ای به عمل می آید و باید شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه معلمان احصاء شود.

نوری افزود: حداقل امتیاز معلمان در رتبه بندی ۴۸۰ است که برای رتبه های بالاتر امتیاز بیشتری در نظر گرفته می شود که توضیحات کامل در دستورالعمل اجرایی تقدیم می شود.

وی ادامه داد: همچنین ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شد که سازمان برنامه و بودجه آمادگی پرداخت آن را دارد.

نوری تاکید کرد: آیین نامه وارد وزارتخانه شده  اقدامات مربوط به اجرای رتبه بندی با دقت انجام می شود، همچنین اینکه احکام رتبه بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ صادر شده است.

به نقل از ایرنا، آیین نامه رتبه بندی که مطالبه چندین ساله معلمان است،  وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادات لوایح این طرح را در چند ماه گذشته برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.

این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می‌شود.

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمون‌های الکترونیکی می‌شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

2 نظر
  1. سید محمدعلی پروینیان

    اگر اقدامات لازم زودتر انجام شود بسیار ستودنی است و معلمان با نهایت اشتیاق به فعالیت اموزشی می پردازند

  2. lplnvqh

    سلام نگارنده محترم چرا در ثبت دقت نمی کنید تاریخ اجرای رتبه بندی 1400/06/31 بود چرا شما یکسال آن را تغییر و تفسیر به رای خودتان می کنید دقت چیز خوبی است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.