امکان فروش سهام عدالت فراهم شد؟

در حال حاضر هیچ خبری در زمینه آغاز فروش سهام عدالت نیست و تصمیمی از سوی مسئولان در این زمینه اتخاذ نشده است.

به گزارش تازه‌نیوز، دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه فعلا امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد، گفت: از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت، نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به ‌صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

به نقل از اقتصادآنلاین، به گفته وی، ماهیت سهام عدالت به این صورت است که مردم نباید به هیچ عنوان اقدام به فروش سهام خود در بازار کرده و باید با نگهداری این سهام، از سایر مزایای آن از جمله توثیق سهام و دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند. با توجه به چنین موضوعی، اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است.

سهام عدالت من، مستقیم است یا غیرمستقیم؟

حدود ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که از این تعداد، ۱۹ میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و ۳۰ میلیون نفر، روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولان تا پایان تیرماه سال۱۳۹۹  فرصت داشتند، نحوه مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند و حال با گذشت این تاریخ، دیگر امکان تغییر روش مدیریت وجود ندارد. پس از گذشت زمان اعلامی، سهام عدالت هر شخصی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده بود، به صورت خودکار به شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منتقل می‌شد. (روش مدیریتی غیرمستقیم)

چند درصد از سهام عدالت آزاد شده است؟

آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ و با ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت. ۳۰درصد از سهام عدالت در خردادماه و ۶۰درصد از آن در مردادماه سال ۱۳۹۹ آزاد شد. با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت. در حال حاضر مشخص نیست ۴۰درصد باقی‌مانده سهام عدالت مستقیم چه زمانی آزاد می‌شود.

امکان فروش سهام عدالت در روش مستقیم وجود دارد؟

امکان فروش سهام عدالت به صورت مستقیم وجود ندارد. فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شد. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را، فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم، امکان‌پذیر است؟

لازم به ذکر است که نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز، در حال حاضر بسته هستند و بازگشایی این نمادها، منوط به حضور بازارگردانان و برگزاری مجامع شده است. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد.

همچنین ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: پیرو تصمیم شورای عالی بورس، قرار بود اگر سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت تا اول اسفندماه اقدام به فروش سهام شرکت‌های استانی خود نکرده باشند، سود سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت کنند. به همین دلیل، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس متوقف شد تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند سود سهامداران را محاسبه و پس از واریز شرکت‎‌ها، به حساب سهامداران واریز کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.