این غذاها برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان دارند ممنوع است!

اگر سرطان در خانواده درجه ‌اول ما رایج باشد، طبیعی است که بخواهیم هر کاری را برای کاهش این خطر انجام بدهیم. از آنجایی که مواد غذایی مصرفی می‌توانند ارتباط مستقیمی با شکل‌گیری سرطان یا افزایش خطر ابتلا به سرطان داشته باشند، پس نظارت بر رژیم غذایی اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند.

به گزارش تازه‌نیوز، به‌طور کلی، تلاش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان به معنای تمرکز بر یک سبک زندگی سالم است ‌اما سبک زندگی سالم با دور ماندن از مواد غذایی نامناسب و مضر امکان‌پذیر می‌شود. در ادامه این مطلب، برای شما توضیح می‌دهیم که در صورت وجود سابقه ابتلا به سرطان در خانواده درجه‌یک شما باید از مصرف کدام مواد غذایی دوری کنید.

۱. فراورده‌های گوشتی
فراورده‌های گوشتی جزو بدترین عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که مصرف فراورده‌های گوشتی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده همراه است. این محصولات گوشتی در معرض مراحل فراوری بسیار شدید و گسترده‌ای قرار می‌گیرند و تقریبا همه مواد مغذی و طبیعی درون آنها در همین مراحل از بین می‌روند. پس آنچه نهایتا با مصرف فراورده‌های گوشتی دریافت می‌کنید، مقادیر بالایی از چربی و نمک است. علاوه بر اینها، ترکیبات خاصی در فراورده‌های گوشتی وجود دارند که در طی فرایندهای دودی کردن، پختن یا به‌علت افزودن نیترات‌ها و نیتریت‌ها شکل می‌گیرند. خود این ترکیبات هم با افزایش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مرتبط هستند.

۲. نمک
امروزه دیگر همه ما می‌دانیم که زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، اما آیا می‌دانستید که این الگوی غذایی نادرست حتی خطر ابتلا به سرطان را هم بیشتر می‌کند؟ طبق گزارش‌های صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF)، شواهد قوی و محکم نشان می‌دهند که مصرف نمک و دیگر مواد غذایی سرشار از نمک در گروه مهم‌ترین علت‌های ابتلا به سرطان معده قرار می‌گیرند.

۳. ماهی سرخ‌شده

به‌طور کلی، تحقیقات علمی می‌گویند که مصرف ماهی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به سرطان‌ها محافظت کند، اما واقعیت این است که محققان بر ماهی پخته‌شده، آب‌پز یا کبابی تاکید دارند، نه ماهی سرخ‌شده. درواقع ماهی سرخ‌شده وقعا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌ها را بیشتر کند، زیرا فرایند سرخ کردن مستقیما محتوای امگا-۳ طبیعی موجود در ماهی‌ها را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، فرایند سرخ‌ کردن با آزادسازی اسیدهای چرب ترانس، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) و لیپیدهای اکسیدشده همراه است که همگی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند پستان، روده بزرگ، مری، کبد، تخمدان و پانکراس را افزایش دهند.

۴. غذاهای سرخ‌شده
سیب‌زمینی سرخ‌شده و دیگر غذاهای سرخ‌شده‌ معمولا با روغن‌هایی تماس دارند که از نقطه دود طبیعی عبور می‌کنند، درحالی که همین اتفاق به شکل‌گیری ترکیبات سرطان‌زا منتهی می‌شود. بنابراین، مصرف منظم و مستمر غذاهای سرخ‌شده، حتی صرفا سیب‌زمینی‌هایی که با دمای بسیار بالا سرخ می‌شوند، می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود.

۵. شیرینی‌ها
ترکیبات قندی و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌توانند باعث ابتلا به سرطان شوند. از آنجایی که انواع شیرینی‌ها حاوی هر دوی این ترکیبات هستند، افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان قطعا باید از مصرف آنها خودداری کنند. مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باعث التهاب در بدن می‌شوند و تعادل باکتری‌های روده را هم مختل می‌کنند، درحالی که هر دوی این اتفاقات با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.

 

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.