جزئیات بسته حمایتی مستأجران/ دائمی شدن وام ودیعه مسکن؟

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات مصوبه دولت در حمایت از مستأجران را تشریح کرد.

به گزارش تازه نیوز، پروانه اصلانی درباره جزئیات بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حمایت از مستأجران گفت: امروز بسته‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن و اجاره بها و همچنین تشویق موجرانی که قواعد بالادستی بخش اجاره مسکن را رعایت می‌کنند، تهیه کرده بود در هیئت وزیران تصویب شد که به نظر می‌رسد نتایج خوبی دربرداشته باشد.

به نقل از افکارنیوز، وی افزود: در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن قرار شد قاعده‌ای گذاشته شود که هر ساله با اعلام وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مبلغی به عنوان ودیعه مسکن به مستأجرانی که این وزارتخانه معرفی می‌کند، پرداخت شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین قرار شد از محل کارت بانکی یارانه یا سهام عدالت متقاضیان وام ودیعه مسکن در صورتی که کفاف اقساط این تسهیلات را بدهد، وثیقه بانکی اخذ شود و دیگر نیازی به سایر وثایق نباشد و حتی اخذ آنها ممنوع شود.

به گفته اصلانی در این بسته قرار شد تسهیلات ودیعه مسکن به دو صورت بازپرداخت شود یا به صورت بازپرداخت اصل و سود و یا به صورت سود به تنهایی. اما اصل وام در پایان سال به بانک بازگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت دریافت کنندگان تسهیلات ودیعه مسکن با خانوارهای مستأجر کم درآمد، دهک‌های یک تا سه، خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر و زوج‌های جوان تعیین شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی محور دیگر بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مصوب هیئت دولت را ایجاد مشوق برای موجرانی که سقف اجاره بهای مصوب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را رعایت می‌کنند، بود که براین اساس تسهیلاتی مانند وام جعاله یا معافیت‌های مالیاتی برای آنها اعمال شود.

اصلانی محور بعدی بسته پیشنهادی اجاره بهای مصوب هیئت دولت را تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک دانست و گفت: براساس این بسته، کمیسیون مشاوران املاک معادل ارزش معاملاتی است که کمیسیون تقویم املاک هر ساله براساس ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم تعیین و اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه‌های املاک و مستغلات مشاوران املاک به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شده و براساس حق کمیسیونی که این سامانه تعیین می‌کند به طرفین معامله اعم از خرید و فروش و اجاره مسکن اعلام خواهد شد؛ حق کمیسیون مشاوران املاک نیز صرفاً با دستگاه پوزی که در دفتر مشاور املاک نصب می‌شود، محاسبه خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: هر گونه خدمات مشاوران املاک منوط به این است که معاملات در سامانه‌های املاک و مستغلات و املاک و اسکان کشور ثبت و کد رهگیری اخذ شود. در غیر این صورت به عنوان خانه خالی شناسایی و مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهد شد.

اصلانی اظهار داشت: در این بسته قرار شد اتاق اصناف هر ساله مشاوران املاک را براساس شاخص‌هایی رتبه بندی کند که یکی از این شاخص‌ها رضایت طرفین معاملات از خدمات مشاوران املاک است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.