بهبود علائم کرونا با یک داروی گیاهی!

علیرغم موفقیت‌های قابل توجهی که در سطح جهان و کشور در کنترل بیماری پاندمیک کووید ۱۹ شاهد بوده‌ایم، این بیماری کماکان دغدغه‌ای مهم به‌حساب می‌آید.

به گزارش تازه‌نیوز، کرونا ویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی، ایجاد می‌کنند. همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که به‌واسطه ویروس SARS-COV-۲ ایجاد شد، اولین بار توسط سازمان بهداشت جهانی در چین گزارش شد و سپس به‌صورت یک بحران جهانی بی‌سابقه درآمد که هنوز هم دنیا به‌طور کامل از تبعات آن رهایی نیافته است.

به نقل از ایسنا، کرونا ویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی، ایجاد می‌کنند. همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که به‌واسطه ویروس SARS-COV-۲ ایجاد شد، اولین بار توسط سازمان بهداشت جهانی در چین گزارش شد و سپس به‌صورت یک بحران جهانی بی‌سابقه درآمد که هنوز هم دنیا به‌طور کامل از تبعات آن رهایی نیافته است.

همه‌گیری بیماری کرونا و شدت عفونت و مرگ‌ومیر بالای آن، چالش‌های عجیب و بسیار گسترده‌ای را در سیستم‌های بهداشتی اکثر کشورهای جهان به وجود آورد و تقلاها را برای یافتن واکسن و داروهای جدید به اوج رساند. این تلاش علیرغم فروکش کردن موج‌های عمده این بیماری، هنوز هم به شکلی جدی در جریان است.

در همین راستا، یک تیم پژوهشی بزرگ و ۱۱ نفره از کشورمان و از دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن تأثیر یک داروی چند گیاهی سنتی ایرانی به نام ایمفلونا بر کووید ۱۹ مورد بررسی قرار گرفته است. این دارو حاوی مخلوط عصاره گیاهان سرخارگل، سنبل، گندواش، زوفا، بسفایج، خولنجان، زنجبیل و جینسینگ است.

در این مطالعه که یک کارآزمایی بالینی بوده است، ۶۰ بیمار داوطلب مبتلابه کووید ۱۹ مشارکت داشته‌اند. بیماران فوق علاوه بر دریافت داروهای استاندارد، دو کپسول ۵۰۰ میلی‌گرم ایمفلونا را هر ۸ ساعت به مدت دو هفته مصرف کردند. در طول مطالعه نیز علائم حیاتی بیمار شامل شدت تنگی نفس، سرفه و دمای بدن بررسی شد. همچنین در شروع و پایان مطالعه سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کبد و کلیه، گرفته شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که بیماران مبتلابه کووید ۱۹ که به مدت دو هفته تحت درمان با ایمفلونا قرار گرفتند، آسایش بهتر و علائم کمتری از بیماری داشتند و هیچ‌گونه عوارض دارویی را نیز نشان ندادند. به گفته رضا محتشمی، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله و همکارانش، «نتایج بررسی‌های ما نشان داد که بیماران در گروه تحت درمان با ایمفلونا در مقایسه با افرادی که از این دارو استفاده نکردند، بهبود معنی‌دار و قابل توجهی را در میزان سرفه روزانه، تنگی نفس و ESR داشتند. علاوه بر این، ضایعات ریه در گروه تحت درمان با ایمفلونا نیز بهبود پیدا کرد».

کووید ۱۹، یک بیماری چالش‌برانگیز است و به‌راحتی در مکان‌های عمومی قابل سرایت است و میزان مبتلایان به این ویروس در همه سنین و افراد جامعه طی موج‌های مختلفی افزایش می‌یابد. بنابراین، افزایش آگاهی عمومی از این بیماری و ارائه برنامه‌های مثبت دارویی درکنار آموزش راه‌های پیشگیری علاوه بر کاهش مرگ‌ومیر و تعداد مبتلایان می‌تواند بار ایجادشده روی سیستم بهداشتی درمانی را کنترل کند. یافته‌های این پژوهش در «فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی» متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده‌ است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.