افرادی که این رژیم غذایی را دارند کمتر دچار کرونای شدید می شوند

یافته های مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد که افرادی که به طور طولانی مدت رژیم غذایی متناوب را دنبال می کنند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند.

سعیده تخت‌روان/ تازه نیوز؛ رژیم غذایی متناوب عملی است که شامل محدود کردن غذا است و چندین رویکرد متفاوت دارد. به عنوان مثال، در مدل ۱۶/۸، غذا فقط در ۸ ساعت خورده شده و در ۱۶ ساعت باقی مانده غذایی خورده نمی شود،  یا رویکرد ۵:۲ که شامل خوردن منظم پنج روز در هفته و محدود کردن کالری دریافتی روزانه در دو روز دیگر به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است. در حال حاضر شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی تناوبی ممکن است با کاهش فشار خون، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو برای سلامت قلب مفید باشد. یکی از تغییرات متابولیکی رژیم غذایی متناوب افزایش گونه های تری گلیسرول غنی شده با لینولئیک اسید در کبد و سرم در طول رژیم است.

علاوه بر این، داده‌ های مطالعات اخیر نشان داده ‌اند که چگونه پروتئین اسپایک ویروس کرونا به طور محکم اسید لینولئیک را در سه پاکت کامپوزیت متصل می ‌کند که منجر به کاهش تعامل آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ می‌شود. مزیت دیگر رژیم غذایی متناوب افزایش سطح گالکتین-۳ است و نشان داده شده است که این پروتئین مستقیماً به پاتوژن ها متصل شده و اثرات مختلفی بر عملکرد سلول های سیستم ایمنی ذاتی دارد.

به گفته پژوهشگران در مجموع، شواهد موجود حداقل در تئوری نشان می دهد که رژیم غذایی متناوب می تواند شدت بیماری را در کرونا کاهش دهد. در نتیجه، محققان یک مطالعه مشاهده‌ ای آینده ‌نگر را انجام داده و به داده‌ هایی روی آوردند که در پروژه جمع‌ آوری نمونه‌ های بیولوژیکی مراقبت‌ های بهداشتی جمع ‌آوری شده است. در این پژوهش در مجموع ۲۰۵ نفر با میانگین سنی ۶۳.۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند که ۷۳ نفر از آنها از رژیم غذایی متناوب پیروی می کردند.

از کل گروه، ۱۱ درصد از افراد با رعایت رژیم غذایی متناوب و ۲۸.۸ درصد از افراد بدون رژیم بستری شدن و مرگ را تجربه کردند که این تفاوت معنی دار بود. عوامل پیش بینی کننده بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر شامل سن، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و چربی خون بالا بود.

جالب است بدانید که تفاوت معنی داری در مثبت شدن آزمایش کرونا بین هیچ یک از گروه ها وجود نداشت، به طوری که ۱۴.۳ درصد از افرادی که رژیم غذایی متناوب را تمرین می کردند و ۱۳ درصد از افرادی که رژیم نداشتند، آلوده شدند.

محققان در پایان به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد رژیم غذایی متناوب شدت ابتلا به کرونا را کاهش می دهد. علاوه بر این، محققان توصیه می کنند که مطالعات بیشتر باید نقش مکمل رژیم غذایی تناوبی را با واکسیناسیون برای کاهش شدت ابتلا به کرونا و چگونگی تأثیر آن بر کووید طولانی مدت بررسی کند. شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.