فرمانده طالبان که به بی‌رحمی و قساوت مشهور بود کشته شد

ملا پیرآغا، فرمانده ارشد طالبان که قساوت و بی رحمی او در افغانستان زبانزد بود پس از بازگشت از مکه در یک حادثه رانندگی کشته شد.

به گزارش تازه نیوز، سید عبدالغفار آغا، مشهور به ملا پیرآغا، فرمانده ارشد طالبان که به قصاب داعش و ظالم‌ترین طالب معروف بود، عصر دوشنبه، ۳ مرداد، در حالی که از زیارت حج بازگشته بود و در مسیر خانه‌اش در قندهار بود، در تصادف جاده‌ای در استان غزنی کشته شد.

به نقل از فرارو، پیرآغا اهل روستای سیدقلعه در شهرستان پنجوایی استان قندهار بود. او را یکی از بنیانگذاران نیرو‌های ویژه طالبان مشهور به قطعه سرخ می‌دانند.

دیلی‌بیست در فوریه ۲۰۱۶ و پس از آنکه درگیری میان طالبان و داعش خراسان در استان‌های زابل و ننگرهار شدت گرفت، در گزارشی با عنوان ظالم طالب‌ها، نوشت که پیرآغا با قتل‌عام اعضای خانواده ملا دادالله، بی‌رحم‌ترین طالبی که حتی از ریختن خون نوزادان ناراحت نمی‌شد، موقعیت خود را در میان طالبان تثبیت کرد و اکنون بر قلمرو وسیعی در جنوب افغانستان حاکم است.

ملا دادالله از فرماندهان ارشد نزدیک به ملا عمر بود که در جریان پیشروی طالبان به سمت مراکز شهر‌ها در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۷، به گردن زدن مخالفان، اعدام صحرایی و آتش زدن روستا‌های تصرف شده مشهور بود.

او در سال ۱۹۹۷ و به دلیل شهرتش در قساوت و بی‌رحمی، از مسند رسمی خود در رژیم طالبان اخراج شد؛ اما پس از فروپاشی حکومت نخست طالبان و آغاز جنگ چریکی این گروه با نیرو‌های خارجی و دولت افغانستان، دوباره به صحنه بازگشت.

ملا دادالله در سال ۲۰۰۷ در نوار مرزی میان افغانستان و پاکستان، به دست نیرو‌های آمریکایی کشته شد.

ملا دادالله از قبیله کاکر بود. در سال ۲۰۱۵، برادران او و شماری از بستگانش با ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش، بیعت کردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.