چند شرط مهم ایران برای توافق نهایی برجام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به روند مذاکرات لغو تحریم‌ها، به عمده ترین تعهداتی که غرب باید به آن عمل کند، اشاره کرد.

به گزارش تازه نیوز، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در  برنامه «مدار» درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: در صورتی که مذاکرات به جمع بندی برسد متنی منتشر خواهد شد که تصمیم کمیسیون مشترک است کمیسیونی متشکل از ایران و ۴ به علاوه ۱ که باقی ماندگان در برجام هستند.

وی افزود: در این متن طرفین اعلام می کنند  که همه به تعهدات سابق خودشان در توافق سال ۲۰۱۵ برگردند این متن در مورد اینکه این بازگشت چگونه است توضیح می دهد.

این مطالب را هم ببینید:

به نقل از فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ضمائم توافق تصریح کرد: این متن ضمیمه‌ای دارد در مورد رفع تحریم ها، ضمیمه ای در مورد اینکه ایران چه اقداماتی انجام دهد و ضمیمه ای هم در مورد نحوه زمان بندی اجرا.

وی افزود: تعهدات طرف مقابل عمدتا به موضوع رفع تحریم برمی‌گردد و در متن ارائه شده بحث راستی آزمایی هم ذکر شده است.

عمویی تصریح کرد: مذاکرات تا اسفند سال گذشته پیش رفت و با چند چالش بین المللی مواجه شدیم که از جمله آن می توان به بحران اوکراین اشاره کنیم که مذاکرات پس از آن با فضای جدیدی مواجه شد و مجددا از سر گرفته شد و تغییراتی در رویکرد دولت آمریکا هم شاهد بودیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر بایدن به منطقه گفت: تحلیل بنده این است که طرف آمریکایی فعالیتش در مذاکرات را کُند کرد تا به واسطه این سفر بتواند دستاوردهای مهمی به دست بیاورد ولی سفر ناموفقی بود.

وی ادامه داد: این  مساله فقط تحلیل ما نیست و رسانه‌های آمریکایی هم به این موضوع اشاره کردند که دستاورد لازم را برای آمریکایی ها نداشت.

عمویی با اشاره به روند مذاکرات تصریح کرد: نهایتا دور جدیدی از مذاکرات در ابتدای مرداد شکل گرفت و شاهد بودیم طرف اروپایی که رابط بین ما وطرف آمریکایی است پیشنهادهای جدیدی برای موضوعات باقی مانده داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: در داخل ارزیابی بر این بود که پیشنهادهای مطرح شده گام هایی رو به جلوست ولی هنوز با خواسته های ایران کمی فاصله داشت. این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت و پاسخی اولیه به آن داده شد در این مرحله پاسخ اولیه ما ارسال شده و فکر می کنیم که اگر با آن موافقت شود به سرعت به جمع بندی توافق برسیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.