فشار اسرائیل روی آمریکا برای عدم احیای توافق هسته‌ای ایران

درحالیکه طرفین مذاکرات وین منتظر پاسخ واشنگتن به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای هستند، دولت اسرائیل فشارها به دولت جو بایدن برای کناره گیری از تلاش‌های بین المللی احیای توافق هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

به گزارش تازه نیوز، پولیتیکو نوشت:  “ایال هولاتا” مشاور امنیتی اسرائیل روز سه‌شنبه با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود بمنظور طرح نگرانی‌های تل آویو درباره پیش نویس اخیر برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ دیدار کرد. در همین راستا بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه در واشنگتن با سالیوان دیدار و گفتگو خواهد داشت.

به نقل از ایرنا، پولیتیکو با بیان اینکه کاخ سفید نظر خود را تغییر نمی‌دهد، به بیانیه کاخ سفید در ساعات پایانی روز سه‌شنبه اشاره کرد و نوشت: در این بیانیه سالیوان تعهد راسخ خود را به حفظ و تقویت قابلیت اسرائیل در بازدارندگی و دفاع از خود اعلام کرده و  همچنین ادعای مجددی مبنی بر اینکه واشنگتن متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، مطرح شده است.

این مطالب را هم ببینید:

به نوشته پولیتیکو، در راستای اعمال فشارهای رژیم صهیونیستی به ایالات متحده برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای، نفتالی بنت نخست وزیر سابق این رژیم در رشته توئیتی از واشنگتن خواسته تا “حتی اکنون در آخرین دقیقه” از مذاکرات خارج شود.

بنت همچنین مدعی شده است که تل آویو بخشی از این توافق نیست و تعهدی به هیچ کدام از محدودیت‌های ناشی از توافق ندارد و تمام ابزار در دسترس را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به کار خواهد گرفت.

این گزارش می افزاید: پس از خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافقی که سال‌ها برای آن تلاش شده بود، دولت بایدن تصمیم به بازگشت به توافق را در دستور کار قرار داد. پس از حدود یک سال و نیم و وقفه‌های طولانی مدت در این بین فرستاده‌های بایدن در مذاکرات غیر مستقیم با مقام‌های ایرانی درباره احیای توافق گفت و گو داشتند.

ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره احیای توافق پاسخ داده و مقام های آمریکایی در حال بررسی و آماده سازی پاسخ خود هستند که ممکن است در اواخر این هفته برای مذاکره کنندگان اروپایی ارسال شود. نشریه پولیتیکو در این خصوص نوشت: آمریکا با متحدانش از جمله اسرائیل پیش از ارسال پاسخ در حال مشورت بوده اما مشخص نیست که آیا تا پس از دیدار گانتس با سالیوان (برای ارسال پاسخ) منتظر می‌ماند یا خیر.

این نشریه با اشاره به وضعیت بسیار آشفته و بی ثبات نظام سیاسی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: مقام‌های اسرائیلی در زمانی حساس در حال اعمال فشار هستند؛ در حال حاضر دولت پیشبرد امور بر سر کار است و به زودی پنجمین انتخابات در عرض کمتر از چهار سال برگزار خواهد شد.

اقدام‌های دولت پیشبرد امور در سرزمین‌های اشغالی را می‌توان در جهت اهداف سیاسی برای کسب آرا در انتخابات پیش رو پیش بینی کرد، هرچند دخالت‌های رژیم صهیونیستی در برهم زدن توافق هسته‌ای و تلاش برای خارج کردن طرفین اروپایی برجام از این توافق در سال‌های دولت بنیامین نتانیاهو را نمی‌توان فراموش کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.