وضعیت بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت/ افت سکه و بورس! +نمودار

بازدهی بازارها در هفته اول شهریور ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که یک بازار رشد و سه بازار نیز افت را تجربه کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، قیمت دلار در هفته اول شهریور ، ۱،۴۳ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰،۳۱ درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۱۰ شهریور، نرخ فروش دلار را ۲۸,۵۴۲ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۳ شهریور، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد، هفته‌ای که رو به پایان است بیشتر در کانال ۲۹ هزار تومان نوسان داشت. البته ارز آمریکایی در بازار تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین و اقدامات بازارساز، نوسانات کاهشی و افزایشی را در کانال‌های ۲۹ و ۳۰ هزار تومان تجربه کرد. ناآرامی‌های عراق نیز باعث رشد قیمت دلار در بازار سلیمانیه شد که این موضوع نیز در مقطعی سیگنال صعودی برای بازار ایران صادر کرد. در این میان، برخی از معامله‌گران معتقد بودند که بازارساز با اقداماتی، برای کنترل بازار ارز تلاش می‌کند تا در این میان از نوسانات سود ببرد.

دلار، هفته را کاهشی به پایان رساند. در برخی کانال‌های تلگرامی کف و سقف قیمت ارز آمریکایی به ۲۹,۷۶۰ و ۲۹,۸۵۰ تومان رسید.

دلار در صرافی ملی نیز در هفته جاری نوسانات افزایشی داشت. به نظر می‌رسد دولت برای نزدیکی نرخ‌ها به بازار غیررسمی تلاش می‌کند.

قیمت طلا

به نقل از تجارت‌نیوز، اما بازدهی بازار طلا در هفته اول شهریور ۱۴۰۱، با ۱،۲۳ درصد افت همراه بود. طلا هفته گذشته ۰،۰۵ درصد افت را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۲۱۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز سوم شهریور، یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۰۸ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

اما خریداران بازار سکه در هفته جاری بار دیگر زیان کردند. این بازار در هفته اول شهریور ۱۴۰۱ با ۱،۸۱ افت همراه بود. این رقم، بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. این در حالی است که بازار سکه هفته گذشته را با ۱،۴۰ درصد رشد به پایان رسانده و بیشترین بازدهی مثبت را به خود اختصاص داده بود. به این ترتیب معامله‌گران بعد از چند هفته بازدهی صفر یا منفی، رشد قیمت را تجربه کرده بودند.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و روز ۳ شهریور، ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته جاری، نوسانات زیادی را تجربه کردند. در سایت اتحادیه و شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز قیمت سکه امامی در محدود ۱۳ میلیون تومان نوسان داشت. در ساعاتی از روزهای هفته، قیمت آن وارد کانال ۱۴ میلیون تومان هم شد، اما عقبگرد داشت. سکه بهار آزادی نیز در طول هفته بین کانال ۱۲ و ۱۳ میلیون تومان در رفت و آمد بود.

طلا و سکه در روزهای میانه هفته روند افزایشی داشتند اما از میانه‌های روز بخشی از افزایش قیمت خود را از دست می‌دادند. گویی معامله‌گران بعد از رسیدن به حدود قیمتی خاصی، وارد فاز احتیاطی می‌شدند و در نتیجه نرخ‌ها تا حدودی روند کاهشی پیدا می‌‌کردند.

این رقم برای طلا حدود قیمتی یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و برای سکه امامی سطح قیمتی حدود ۱۳ میلیون و ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بود.

طلا و سکه هفته را کاهشی به پایان رساندند. قیمت اونس نیز هفته‌ای نوسانی را پشت سر گذاشت و اکنون در کانال ۱۷۰۰ دلاری، روند افزایشی دارد.

بازدهی بازارها در هفته اول شهریور

وضعیت بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته اول شهریور ۱۴۰۱، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. شاخص کل بازار سرمایه، چهارشنبه ۹ شهریور را در سطح یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۳۹۶ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس، در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۲ شهریور، به یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۷۲ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰،۲۱ درصدی شاخص کل است. بازار سرمایه در هفته گذشته نیز با ۰،۶۲ درصدی شاخص کل همراه شد که بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی بود.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: معاملات بورس شنبه نیز همانند امروز خواهند بود و تغییر چندانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حدودا دو هفته‌ای می‌شود که شاخص کل منفی بوده و در مقابل شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری داشته است. وضعیت بهتر شاخص هم‌وزن نشان دهنده این است که اقبال سرمایه‌گذاران به صنایع کوچک متوسط و کوچک بیشتر بوده است.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازارها ارسال شده است. ایران شب گذشته پاسخ خود را به پیشنهادات آمریکا ارائه کرد. پاسخ ایران چندان به مذاق طرف آمریکایی خوش نیامده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام آمریکایی مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنیگتن سازنده نبوده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام از طریق طرف اروپایی گفت: ما پاسخ تهران را به پیشنهاد خود از سوی طرف‌های اروپایی دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آن هستیم و از طریق طرف اروپایی پاسخ خود را به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد. اما پاسخ ایران سازنده نیست.

همچنین دستیار سابق رابرت مالی و خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هر دو در توئیت‌های جداگانه‌ای از پاسخ‌های ایران اعلام نارضایتی کردند.

علی واعظ، دستیار سابق رابرت مالی در توئیت خود نوشت که با پاسخ ایران، فرصت صادارت نفت کشور به اروپا در زمستان از دست رفت.

توئیت استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هم نشان می‌دهد علاوه بر آمریکایی‌ها، دیپلمات‌های اروپایی هم از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کردند.

این در حالی است که کانال اعتمادآنلاین در جدیدترین خبر خود راجع به برجام، بر اساس شنیده‌‌هایی مدعی شد که ایران آماده برگزاری نشست وزرا است.

نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن درباره برجام

به نقل از فارس، ۵۰ قانونگذار آمریکا با نگارش نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

۳۴ نماینده حزب دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوری‌خواه در این نامه از جو بایدن خواسته‌اند متن کامل هر گونه پیشنهاد مطرح‌شده برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در اختیار کنگره قرار داده شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.