بازنشستگان منتظر اضافه شدن مالیات بر حقوق باشند؟

با افزایش حقوق بازنشستگان، شنیده ها حاکی از اضافه شدن مالیات بر فیش حقوقی آن ها است؛ موضوعی که جنجال های بسیاری را به وجود آورد.

به گزارش تازه‌نیوز، بازنشستگان اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و اگرچه بسیاری از آن‌‌ها به شغل دوم مشغولند باز هم درآمد‌های کم آن‌ها کفاف زندگیشان را نمی‌دهند. پای درد دل خودشان که بنشینیم متوجه می‌شویم دولت هوای آن‌ها را نداشته است و واریزی‌های آن‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند. این امر در حالی است که اخیرا اخبار امیدوارکننده‌ای در جهت افزایش حقوق آن‌ها به گوش می‌رسد. چندی پیش رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره صدور احکام افزایش حقوق در شهریور ماه خبر داد.

او چندی پیش در گفتگو با گسترش نیوز از پرداخت معوقات ۵ ماهه اخیر نیز اطلاع داد. اما اخیرا اعلام شد که افزایش حقوق بازنشستگان با احکام جدید تا مهر ماه نیز به درازا کشیده شده است. این خبر را نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اجتماعی گفته بود و در این رابطه اظهار کرد: تصمیمات لازم در این زمینه در هیئت مربوطه اتخاذ شده و احکام افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر و از اول مهر ماه حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت. این گروه از بازنشستگان حقوقشان را برمبنای مصوبه شورای‌عالی کار دریافت میکنند. اکنون در سطح جامعه تمام بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری منتظر صدور این احکام جدید هستند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان و سایر سطوح نیز در انتظار افزایش ده درصدی هستند. اما باید دید که ماه آینده پرداخت می شود یا مجددا به تعویق خواهد افتاد؟ درصد وعده داده شده توسط دولت عملی می شود یا بودجه کشور کفاف این میزان از افزایش را نمی دهد؟ نظر شما چیست؟

افزودن مالیات بر حقوق بازنشستگان از شایعه تا واقعیت

در میان افزایش حقوق بازنشستگاه زمزمه های افزودن مالیات بر حقوق این اقشار نیز به گوش می رسد. این در حالی است که در هیچ کجای جهان اخذ مالیات از حقوق بازنشستگان مرسوم نیست. اما شنیده ها و نقل قول ها در کشور ما متفاوت است. مشاهدات میدانی گسترش نیوز نشان می دهد این مورد در فیش های حقوق بازنشستگان متفاوت است. یکی از بازنشستگان سازمان شاهد که با سی سال سابقه کار بازنشسته شده است به گسترش نیوز می گوید: مالیاتی روی فیش حقوقی ما اعمال نمی شود.

این مطالب را هم ببینید:

در این میان بازنشسته دیگری ادعا دارد عوارضی به صورت سالیانه از حقوق آن ها کسر می شود. به سراغ یکی از مدیران مالی یک شرکت خصوصی رفتیم تا روند اداری آن را نیز مطلع شویم. او می گوید: مالیات بر حقوق بازنشستگان بستگی به میزان حقوق آن ها دارد اگر از مبلغی بالاتر رود مالیات بر فیش حقوقی آن ها اعمال میشود. این موضوع که چرا استاندارد جهانی رعایت نمی شود و پرداخت مالیات بر بازنشستگان در کشور ما باید منوط بر میزان دریافتی آن ها باشد جای سوال است. البته که مسئولان امور بازنشستگی کشور آنطور که به گسترش‌نیوز می‌گویند این ادعا را نقض می‌کنند و آن‌ها نیز معتقدند در هیچ کجای جهان مالیات بر حقوق این اقشار جامعه رایج نیست. یکی از این مسئولان خبرنگار سرویس اقتصادی گسترش نیوز را به کارشناسان مالیاتی ارجاع داد و گفت: کارشناسان امور مالیاتی در زمینه کم‌وکیف این موضوع بهتر می‌‌تواند شما را راهنمایی کند!

دیدگاه قانون درباره مالیات بر حقوق بازنشستگان

اما به طور کلی مالیات بر حقوق چه زمانی به افراد تعلق می‌گیرد؟ طبق قانون به حقوق دریافتی یعنی مبلغی که کارمند یا کارگر بابت اشتغال به کار نزد کارفرما بدست می‌آورد، مالیات تعلق می‌گیرد. میزان این مالیات براساس سقف معافیت مالیاتی که در بودجه سنواتی مشخص می‌شود طیفی در حدود ۱۰ درصد مازاد حقوق دریافتی تا ۳۰ درصد آن را د برمی‌گیرد. در مقابل مطابق شرایط و طبق ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق بازنشستگی، وظیفه، مستمری، پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده از جمله مواردی هستند شامل مالیات نمی‌شوند. بنابراین دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان قانونی نیز نیست.

کلام پایانی

همه ما میدانیم که به حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران و به طور کلی همه شاغلانی که حدودا بالای ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند مالیات‌های مستقیم تعلق می‌گیرد اما این مورد برای بازنشستگان متفاوت است. حقوق بازنشستگان از هر صندوقی که باشد مالیاتی ندارد. اخیرا و با جنجال قطعیت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان، این شایعه که قرار است در مقابل این افزایش مالیات اضافه شود در جامعه پیچیده است که باید بگوییم واقعیت ندارد. علی رغم آنچه که سال گذشته یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور به نقل از رئیس سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی اجرای چنین طرحی در آینده را داشته، خبری از اجرا شدن این طرح نیست و هنوز هیچگونه قانونی مبنی بر دریافت مالیات بر حقوق بازنشستگان وجود ندارد. همچنین با تغییر مقررات نیز تغییری در روند به وجود نمی‌آید. و تا این لحظه و دست‌کم تا پایان سال ۱۴۰۱ خبری از تغییر مقررات مالیاتی مربوط به حقوق بازنشستگان نیست.

۱ نظر
  1. بی نام

    مثلا با این همه سروصدا چقدر اضافه شده اقای تامین اجتماعی که اصلا ماهیت شماها معلوم نیست….
    که میخان مالیات بگیرین ۱۰ کیلو برنج معمولی یک ملیون تومان شده چرا انقدر دروغ مگید وکلک میزنید نمی تونید کار کنید ازین کشور برید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.