مذاکرات در مسیر شکست؛ تهران تسلیم می‌شود؟/ سنگ‌اندازی آلبانی در توافق هسته‌ای

ایران و آمریکا به عنوان طرف‌های اصلی مذاکرات برجام هر دو خواهان احیای این دور از مذاکرات هستند ولی در طرفی دیگر هیچ کدام از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند.

به گزارش تازه‌نیوز، شاید مهم‌ترین خبر روز گذشته از برجام این بود که فرانسه، آلمان و انگلیس روز با صدور بیانیه مشترکی (این‌جا ببینید) مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس خود استفاده نکرده است.

مذاکرات در مسیر شکست افتاد؟

به نقل از تجارت‌نیوز، حدود یک ماه و نیم قبل اروپا پس از چند ماه وقفه در مذاکرات با دولت سیزدهم مجموعه‌ای تهیه کردند برای اینکه مذاکرات مجدد به جریان بیفتد. آقای بورل اعلام کرد که این مجموعه در اختیار دو طرف قرار می‌گیرد. ایران و آمریکا پاسخ‌های خود را به این متن پیشنهادی دادند. اما این اتفاق این در حالی بود که این روند خلاف روال مذاکرات و طرح پیشنهادی آقای بورل به عنوان نماینده اروپا بود. نکته‌ای که قابل توجه بود نیز روش برخورد با متن بود که خلاف روند مذاکرات بود. چرا که ما باید قبل از متن پیشنهادی بورل ملاحظات خود را به او منتقل می‌کردیم. باید تاکید می‌کردیم که اگر قرار است متنی تهیه شود باید ملاحظات ما در آن رعایت شود.

اکنون نیز در این روند در نهایت آن‌ها شکست مذاکرات را به گردن ما انداختند. همانطور که مواضع اروپایی‌ها در این راستا شده است. بنابراین می‌شد قبل از دریافت متن پیشنهادی ملاحظات را به اروپایی‌ها منتقل کرد.

این مطالب را هم ببینید:

بنابراین اگر این چهار شرط را پیش از این به اتحادیه اروپا به عنوان واسطه انتقال می‌دادیم فضای امروز علیه ما ایجاد نمی‌شد. چراکه اکنون در رسانه‌های غربی به شدت علیه ایران فضاسازی شده و مدعی هستند که ایران خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست و می‌خواهد با مذاکره برای اقدامات پنهان خود زمان بخرد. این اتهام امروز علیه ما در رسانه‌های بین‌المللی به ویژه پس از بیانیه دیروز اروپایی‌ها مطرح شده است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.