خواسته‌های جدید ایران در رابطه با مذاکرات برجام؟

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق برجام و مانع جمع‌بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، ناصر کنعانی٫ سخنگوی وزارت امور خارجه درنشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت:پاسخ ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. مقامات دولت آمریکا ضرورت دارد رفتار سازنده‌ای را برای دستیبابی به توافق در پیش بگیرند، ما بارها تاکید کرده‌ایم و مجددا تاکید می‌کنیم کشوری که به طور یک جانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده است و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده است، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد.

کنعانی عنوان کرد:‌ این آمریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتمادی است، این دولت آمریکا که باید اثبات کند یک رژیم قانون گریز و بحران‌آفرین نیست، این آمریکا است که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

وی افزود: ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و مانع جمع‌بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده است. اما اینکه طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شوند و به زیاده‌خواهی روی بیاورند بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما متاسف هستیم که طرف‌های مقابل به جای توجه به منافع ملی و به جای تلاش برای حفاظت از یک مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات، منافع یک رژیم قانون‌شکن را و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی را بر منافع خودشان و منافع و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهند.

کنعانی بیان کرد: ما معتقد هستیم که آمریکا و اروپا به ویژه صادرکنندگان سه‌گانه بیانیه اخیر باید اثبات کند که در روند مذاکره به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و مشخصا اینکه منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم‌گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: ما تاکید می‌کنیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای دستیابی به یک توافق مبتنی بر مذاکرات انجام شده و توافقی که در روند مذاکرات صورت گرفته و متونی که تبادل شده است زمینه برای دستیابی به یک توافق همه جانبه تامین کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.