رئیسی رکورد کاهش تولید مسکن را زد

بهار۱۴۰۱، بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی در پایتخت با سقوط تاریخی روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که تیراژ ماهانه خانه‌سازی به کمترین میزان ۱۸سال اخیر رسید.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این کمای عرضه، محصول «بیراهه سیاستگذاری» در این بخش و همچنین غفلت سیاستگذار اقتصادی است که «بستر فعالیت غیرمولد» در بخش مسکن را امن گذاشته تا تبعات آن باعث «ناامنی فعالیت مولد» (ساخت‌وساز) شود. داده‌های رسمی از وضعیت کشوری خانه‌سازی، شرایط سایر شهرها را نیز مشابه تهران توصیف می‌کند.

در اولین فصل سال، فقط ۹۰هزار واحد مسکونی جدید در کل کشور احداث شد که با وعده «یک میلیون مسکن در سال» بسیار فاصله دارد. بررسی‌ها درباره منشأ رکود بزرگ مسکن‌سازی در کشور حاکی است، سرمایه‌گذاران با دیوارهای متعددی برای بازگشت به بازار ساخت‌و‌ساز روبه‌رو هستند. یکی از سخت‌ترین موانع رونق، «نبود قدرت خرید» متقاضیان مسکن است که برای رفع آن، اصلاحات سیاستی لازم است.

این آمار که حدود سه ماه گذشته در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته و «دنیای‌اقتصاد» گزارش خود را با استناد به آن منتشر کرد، روز گذشته، با انتشار گزارش مرکز آمار ایران در خصوص تحولات بازار ساخت‌وساز در تهران و کشور، تایید شد.

این مطالب را هم ببینید:

مقامات بخش مسکن به جای آنکه به این آمار و تحلیل آن در گزارش منتشر شده به عنوان یک آلارم یا زنگ خطر در مسیر تولید وسرمایه‌گذاری ساختمانی نگریسته و با نگاه به واقعیت موجود بازار مسکن وساخت‌وساز اقدام به تجدیدنظر در سیاست‌ها و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های خود برای این بخش کنند، اصل واقعیت این آمار را زیر سوال برده و اعلام کردند چنین رخدادی یعنی ثبت رکود بی‌‌‌سابقه در بازار ساخت‌وساز بهار ۱۴۰۱، اتفاق نیفتاده است. اما، روز گذشته، مرکز آمار ایران به عنوان نهاد رسمی و مرجع آماری کشور، با انتشار گزارش مربوط به تحولات بازار ساخت‌وساز در تهران و کشور، سند رسمی از وضعیت وخیم ساخت مسکن در کشور منتشر کرد. با انتشار این گزارش، آمار اعلام شده از سوی «دنیای‌اقتصاد» در گزارش ۲۸ تیرماه، تایید شد.

آمارهای مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد میزان تولید مسکن در بهار امسال، نصف تولید مسکن در بهار سال گذشته است.این در حالی است که از سال ۹۳ تاکنون بازار تولید مسکن در پایتخت با رکود مواجه است و این رکود، امسال عمیق‌‌‌تر و گسترده‌‌‌تر شده است.

در شرایطی که از سال ۹۳ به بعد رکود ساختمانی در هر سال عمیق‌‌‌تر شده است اما بهار امسال، بزرگ‌ترین و عمیق‌‌‌ترین رکود ساخت و عرضه جدید به بازار مسکن شهر تهران به ثبت رسید.

این در حالی است که «دنیای‌اقتصاد» بارها در گزارش‌های خود با استناد به اظهارنظرها و تحلیل‌‌‌های کارشناسی اولین گام در مسیر رفع رکود معاملات وساخت مسکن را انجمادزدایی از املاک مسکونی آماده عرضه و مقابله با سفته‌‌‌بازی در این بازار عنوان کرده بود. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در حالی در بهار سال ١۴٠١، تعداد ۵٩۵۴ واحد مسکونی در پروانه‌‌‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌‌‌ تهران، پیش‌بینی شد که این میزان نسبت به فصل گذشته ۴/ ۴۸‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱/ ۴۶‌درصد کاهش داشته است.‌

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.