رئیسی برای انتخاب مجدد وزیر کار باید از رهبری کسب اجازه کند؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: از امروز تا هر زمانی که به نتیجه برسند طبق تفسیر شورای نگهبان و قانون، فرصت سه ماهه مجددی وجود ندارد و باید گزینه خود را در اسرع وقت معرفی کنند، مگر اینکه کسب اجازه مجددی از مقام معظم رهبری صورت گیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران درباره ابهامات مربوط به جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، بعد از سخنان مخالفین و موافقین و سخنان خود ایشان، رای گیری انجام شد.

در همین ارتباط بخوانید:

به نقل از ایلنا، بخش هایی از اظهارات موسوی را در ادامه می خوانید:

  • ایشان از ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن ۱۳۶ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع دریافت کردند. برای رای اعتماد رای اکثریت نمایندگان حاضر در صحن ملاک است. بر این اساس آقای زاهدی وفا موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.
  • اگر وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد تا سه ماه برای سرپرستی آیین‌نامه مهلت مشخص کرده است بعد از آن سرپرستی خلاف قانون است که بعضا در این موارد فعلی پیش آمده است که از مقام معظم رهبری بر اساس اذنی که گرفته می‌شود این سرپرستی بیش از سه ماه ادامه پیدا می‌کند. اما مطابق آیین‌نامه بیش از سه ماه فرصتی برای این کار نیست و به طور طبیعی باید در اسرع وقت رئیس‌جمهور گزینه پیشنهادی بعدی را به مجلس معرفی کند.
  • طبق آیین نامه وزارت خانه بدون وزیر سه ماه با سرپرست می‌تواند اداره شود برای معرفی وزیر جدید هم مهلت سرپرستی سه ماهه وجود دارد اگر بعد از آن اذنی از مقام معظم رهبری بگیرند، می‌تواند این مهلت ادامه پیدا کند. من الان اطلاع ندارم که این مجوز همچنان پابرجاست یا خیر، اما زمان قانونی تمام شده است. معمولا اینطور است که باید در اسرع وقت گزینه جدید را معرفی کنند.
  • از امروز تا هر زمانی که به نتیجه برسند طبق تفسیر شورای نگهبان و قانون، فرصت سه ماهه مجددی وجود ندارد و باید گزینه خود را در اسرع وقت معرفی کنند، مگر اینکه کسب اجازه مجددی از مقام معظم رهبری صورت گیرد.
  • بازشماری مجدد صورت نگرفت موضوع اصلی در مورد حاضرین بود و آرایی که وصول شده است که ماده ۱۱۷ آیین‌نامه صراحتا تاکید دارد که حاضرین در جلسه علنی ملاک هستند. البته من دقیق اطلاع ندارم که آیا بازشماری بوده یا نه اما هر چه بوده تغییری در آرا صورت نگرفته است.
  • بحث سر این بوده که آیا تعداد آرای وصول شده ملاک است یا حاضران. وگرنه عدد قطعی همین است که من عرض کردم. شما ملاحظه می‌کنید بعضی وقت‌ها که ما رای‌گیری الکترونیک در صحن هم داریم این جا باز هم تعداد حاضرین ملاک است یعنی اگر افرادی در مجلس باشند، اما رای ندهند، جزو رای مخالف محاسبه می‌شوند. اینجا هم ممکن است فردی حضور داشته و حتی برگه هم گرفته باشد اما به هر دلیلی رای نداده باشد که این هم به همراه رای ممتنع جزو رای مخالف محسوب می‌شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.