احتمال شروع دور جدید مذاکرات برجام/ توافق هسته‌ای از کما خارج می‌شود؟

استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: احتمالاً بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا دور بعدی مذاکرات شروع شود.

به گزارش تازه‌نیوز، مذاکرات برجامی به کما رفته است. با این حال اخباری تحلیل‌ها را به این سمت برده است که احتمال شروع دور جدید مذاکرات وجود دارد.

طبق گزارش نورنیوز، طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. خبرهای تکمیلی بیانگر آن است که آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با میانجی‌گری قطر انجام شده، ضمن اینکه سوییس و سازمان ملل نیز بعنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند. با این حال شب گذشته شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌های اخیر رسانه‌ها درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در ازای آزادی و مرخصی «نمازی‌ها» را رد کرد.

به نقل از اقتصاد‌آنلاین، برای بررسی شرایط پیش روی پرونده برجام استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: مذاکره برای آزاد شدن زندانی‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران چند ماهی است که از طریق عمان و اخیراً قطر ادامه دارد. چند ماه پیش نمازی پدر از زندان آزاد شد، اما مشکل فنی ایجاد شد و روند متوقف شد و دوباره پیگیری شد و به اینجا رسید. اما هنوز تمام نشده و پول داده نشده که بگوییم این پرونده بسته شده است.

وی در ادامه بیان کرد: این پرونده به برجام ارتباطی ندارد اما می تواند اثر مثبت بگذارد. در واقع به نوعی می‌توان گفت که آمریکا و ایران هنوز علاقه‎مند هستند که گفتگو کنند و از طریق گفتگو مشکلات را حل بکنند.

فرجی‌راد توضیح داد: پیام‌هایی در نیویورک رد و بدل شد‌ و بعد از آن آژانس چراغ سبز داد که در واقع آماده مذاکره است. وقتی اسلامی (رییس سازمان انرژی اتمی ایران) هم به وین رفت، مذاکرات آغاز شد و مطرح شد که این مذاکرات ادامه پیدا می‎کند. اگر این مذاکرات ادامه پیدا کند و آمریکایی‌ها احساس کنند ایران توافق را امضا می‌کند، قطعاً به آژانس چراغ سبزی می‌دهند که این پرونده بسته شود.

این استاد دانشگاه در ادامه مطرح کرد: در حقیقت آژانس باید مسیر ظاهری خودش را طی کند یعنی طوری احساس نشود که با یک دستور سیاسی امتیازاتی را داده است. اگر آمریکا احساس کند که توافقی صورت نمی‌گیرد، یا ایران تمایلی به توافق ندارد و وقت تلف می‌کند این چراغ سبز را به آژانس نمی‌دهند و این امتیاز بسته شدن پرونده را آژانس به ایران نمی‌دهد.

فرجی راد در خصوص ادامه مذاکرات گفت: احتمالاً بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا دور بعدی مذاکرات شروع شود و قرار است در این مدت هم ایران و آژانس با هم گفتگو کنند که احتمالاً به نوعی این پرونده بسته شود.

کارشناس مسائل بین‌المللی در خصوص توافق بیان کرد: بیشتر اروپایی‌ها و همچنین آمریکایی‌ها نظرشان این است که ایران نمی‎خواهد این توافق را امضا کند. اما ایران اصرار دارد که ما می‌خواهیم توافق کنیم و اگر طرف غربی تعهدات خود را انجام دهد، همین فردا امضا می‌کنیم. تعهداتی که ایران می‎خواهد دو چیز است، یک بسته شدن پرونده پادمانی و موضوع دیگر بحث تضمین‎ها است. اگر غربی‌ها مطمئن شوند که ایران توافق را امضاء می‌کند، قطعاً در مذاکراتی که آژانس و ایران انجام می‌دهد، مسئله پادمان هم حل می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.