موضع جدید آمریکا در مورد زمان وقوع توافق برجامی با ایران

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که اعلام کرده است تمرکزش بر مذاکرات وین نیست، بار دیگر اعلام کرد که توافق با ایران قریب الوقوع نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور از اینکه ایالات متحده بر مذاکرات متمرکز نیست، چیست؟ گفت که توافق در آینده نزدیک با ایران را محتمل نمی‌دانیم.

به نقل از ایرنا، این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که بر کسی پوشیده نیست که دستیابی به توافق با ایران در حال حاضر محتمل به نظر نمی‌رسد.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران به صراحت اعلام کرد: آمریکا در حال حاضر اساسا تلاش برای مذاکره با ایران را به دلیل عرضه پهپاد به روسیه کنار گذاشته است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: بازگشت به برجام بسیار دور به نظر می‌رسد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رغم این اظهارات کربی همچنان ایران را متهم به در خواست‌های فرابرجامی کرد و در عین حال اعتراف کرد تمرکز واشنگتن بر ناآرامی‌ها است که او آن‌ها را اعتراض ایرانیان شجاع خواند.

این مطالب را هم ببینید:

وی همچنان با دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد از مقامات ایران می‌خواهیم که خشونت علیه شهروندانی را که به دنبال حقوق اساسی خود هستند، متوقف کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین با تکرار ادعای واشنگتن درباره عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، در پاسخ به سوال مغرضانه خبرنگاری، عضویت ایران در این کمیسیون را تحقیر آمیز خواند و مدعی شد نباید در این کمیسیون حضور داشته باشد. وی ادعا کرد که برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر در برخی کمیسیون‌های سازمان ملل حضور دارند.

این در حالی است که زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع زنان، صلح و امنیت گفت: زنان ایرانی باهوش، فرهیخته، فداکار، وطن دوست و آگاه به حقوق خود هستند. آن‌ها همچنین می‌دانند که چگونه با دولت به شیوه‌ای سازنده و صلح آمیز برای پیشبرد حقوق خود تعامل کنند. بنابراین، ما به دولت‌های غربی توصیه می‌کنیم آن‌ها به قیم نیاز ندارند و از طرف آن‌ها صحبت نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا‌های جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن را تکرار کرد و مدعی شد اطلاعات موثق و معتبری مبنی بر استفاده از پهباد‌های ایرانی در اوکراین داریم.

وی همچنین ادعای دیگر سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا را تکرار کرد و مدعی شد حضور کارشناسان ایرانی در کریمه را برای آموزش استفاده از پهپاد‌های ایرانی به نیرو‌های روسی تایید می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد در حال مشورت با اوکراین و متحدان برای پاسخگو کردن ایران نسبت به حمایتش از روسیه در جنگ هستیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک شهروند آمریکایی در ایران گفت که نمی‌توانیم گزارش‌های مربوط به بازداشت یک شهروند آمریکایی در ایران را بطور مستقل تایید کنیم.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعا‌های بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه ای، پیشنهاداوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهباد‌های سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.