افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟/ اعمال افزایش‌ها از اول مهر

سخنگوی شورای نگهبان، از تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان خبر داد و به این ترتیب میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از مهرماه اعمال خواهد شد.

به گزاش تازه‌نیوز، دوازدهم مهرماه سال جاری بود که سخنگوی دولت از ارسال لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس شورای اسلامی خبر داد، چند روز بعد، نمایندگان مجلس با دو فوریت لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری موافقت کردند و کلیات آن را نیز در روز بیست و چهارم مهرماه به تصویب رساندند.

به نقل از ایسنا، با ایجاد اختلافاتی میان سازمان برنامه و بودجه و مجلس، مصوبه مذکور دوباره به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگشت و سرانجام هشتم آبان ماه به تصویب نهایی رسید و به شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان نیز روز گذشته از تایید این مصوبه خبر داد و به این ترتیب ترمیم حقوق کارکنان که فرایند تصویب قانونی آن به سرعت انجام و حدود ۳۲ روز به طول انجامیده، طی روزهای آتی ابلاغ و پس از آن، عملیاتی خواهد شد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی،‌ زمان اعمال افزایش‌های درنظرگرفته شده در قانون مذکور، از اول مهرماه سال جاری خواهد بود اما برای بازنشستگان کشوری و لشکری چه سازوکاری برای افزایش حقوق‌ها درنظر گرفته شده است؟.

مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان + افزایش ۵ درصدی نسبت به حکم حقوقی شهریور

بر اساس مصوبه مذکور، حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ۹۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون (میزان افزایش امتیازات حقوقی کارکنان دولت) کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی شود، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌کنند.

این مطالب را هم ببینید:

علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون (افزایش ۹۰۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان)، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

از این پس هر فردی که بازنشسته شود مشمول این ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد

عبدالله میرزایی، رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری – استخدامی درباره افزایش حقوق بازنشستگان اینگونه توضیح داده و گفته است: بر اساس این قانون، حقوق بازنشسته‌ها معادل ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد و از این پس هر فردی که بازنشسته شود مشمول این ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد و در سال‌های آینده نیز بر اساس میانگین دو ساله برای او محاسبه خواهد شد.

به گفته وی، همچنین علاوه بر مبلغ افزایش مذکور حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور امسال افزایش پیدا می‌کند که در واقع بر اساس این مصوبه میزان افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان در نظر گرفته شده است، چرا که نه تنها این پنج درصد در بندهای قانون آمده بلکه بازنشستگان مانند شاغلان مشمول کسورات نمی‌شوند.

پیش از این، مصوبه مذکور با توجه به تصویب ۹۰۰۰ میلیاردی بودجه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در قانون بودجه سال جاری، گلایه‌هایی را از سوی این قشر به دنبال داشت. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفته: «بازنشستگان بدانند که هیچ پیشنهادی در مجلس غیر از آنچه ما در کمیسیون برنامه و بودجه آوردیم نبوده است. ما نمی‌توانستیم جز با توافق دولت یک ریال اضافه کنیم. دست ما غیر از این، باز نبود.»

بنابراعلام وی، همچنین آنهایی که از ابتدای سال مشمول ۵۷ درصد و ۳۸ درصد افزایش حقوق نشده‌اند این افزایش حقوق شامل آنها خواهد شد. مثلا فردی قرارداد کار معین و زیر نظر تامین اجتماعی بوده اما در شهرداری کار می‌کرده و ۳۸ درصد افزایش حقوق را نداشته است. این فرد شامل افزایش حقوق فعلی خواهد شد؛ صندوق‌های خاص مثل صدا و سیما هم شامل این افزایش حقوق می‌شوند.

میزان افزایش حق عائله‌مندی و اولاد

بر اساس مصوبه مذکور، در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به ترتیب به میزان ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

میرزایی، رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری – استخدامی درهمین راستا، اعلام کرده است: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ ، حق عائله مندی و اولاد به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ به گونه‌ای که حق عائله مندی از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حق اولاد از ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین بر اساس مصوبه امروز مجلس، مبلغ ریالی حق عائله مندی و حق اولاد مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولان قانون خدمات کشوری شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.